20 vintázs fotó az amerikai autósport hőskorából
2014. december 23. írta: USAracing

20 vintázs fotó az amerikai autósport hőskorából

Az Egyesült Államok első autóversenyét 1895. november 27-én, Hálaadás napján rendezték öt autómobil részvételével.

firstrunlarge.jpg

Carl Fisher Stoddard-Daytonjának volánja mögött az épülő IMS-en, 1909-ben

A Chicago Tribune által szponzorált, Chicago és Evanston városa között, oda-vissza megrendezésre került eseményt számos helyen a világ első, valódi autóversenyeként tartják számon. Bár ezt megelőzően öt hónappal már lezajlott a Párizs-Bordeaux-Párizs útvonalon kiírt verseny, azonban a chicagói mindenképpen az első volt abban a tekintetben, hogy valódi, szervezett formában került lebonyolításra. A három benzines és két villanyautó alkotta mezőny legjobbja egy bizonyos Frank Duryea lett lett, aki 7.3 mph-s (11.75 kmh) átlagsebességgel lett a "futam" legjobbja.

Ez volt a kezdet, ami mára egy irgalmatlan üzletággá, szórakozatóiparrá, emellett kőkemény sporttá nőtte ki magát .

A motorsport első lépései előtt tisztelegve következzék néhány ritka, vintázs fényképfelvétel a Chicago Tribune  és az Indianapolis Motor Speedway jóvoltából azokról a versenyzőkről, akik egy számunka már teljesen idegenül ható világban vívták harcukat a pályán.

 

 

1. J.F Gelnaw és "versenyző szerelője" az Elgin National Road Race-en.

A kép készültének pontos dátuma nem ismert, de sporttörténészek szerint nagyjából 1910-re datálható. Az autó gyártmányáról nem találni leírást, de a két úriember pólóján lévő feliratból kiindulva valószínűleg egy Fal-Carral indultak a versenyen. Ezeket a járműveket 1909 és 1914 között készítették, az pedig külön érdekesség, hogy nem rendelkeztek konkrét, saját márkanévvel, mivel a gyártók azt szerették volna, ha a vásárlók maguk nevezik el azokat, így a köztudatba a "név nélküli autóként" vonultak be.

1_4.jpg

 

2. Az 1919-es Elgin National Road Race rajtja. A dirt pályás versenyt - kivétel ez alól az első világháború idején kimaradt három esztendő - 1910-1920 között, évente rendezték meg. 

2_1.jpg

 

3. Edward 'Eddie' Rickenbacker kitüntetett háborús veterán,katonai pilóta, autóversenyző és gépjármű-tervező volt, majd 1927-től az Indianapolis Motor Speedway tulajdonosának is mondhatta magát, amelyet végül 1945-ben adott el Anton Hulman Jr-nak. Rickenbacker 1914-17 között maga is indult az Indianapolis 500-on, akarom mondani az International 500-Mile Sweepstakes Race-en.

3.jpg

 

4. A 6th International 500-Mile Sweepstakes Race 1916 május 30-án került megrendezésre, ezen verseny pedig azért érdekes, mert ekkor fordul elő először és utoljára, hogy a szokásos 500 mérföld helyett csak 300 mérföldet kellett teljesítenie a háború miatt mindössze 21 autót számláló mezőnynek. A megkurtított versenytáv oka azonban nem a harcokban volt keresendő, sokkal inkább abban, hogy a szervezők úgy gondolták, a rövidebb időtartamú futam több nézőt vonzhat a pályára. A győztes Dario Resta, valamint versenyző szerelője, Bob Dahnke lett.

4_3.jpg

 

5. Frank Elliott az 1922-es International 500-Mile Sweepstakes Race-en /a továbbiakban az egyszerűség miatt már csak Indianapolis 500-ként említem/. Az amerikai versenyző összesen hat alkalommal rajtolt el a futamon, legjobb eredménye pedig két hatodik hely 1923-ból és 1926-ból.

5_1.jpg

 

6. Bennett Hill Dario Resta (középen) és Eddie Rickenbacker (balra) társaságában. Hill összesen nyolc Indianapolis 500 részvétellel büszkélkedhetett, legjobb helyezését 1924-ben érte el egy ötödik pozíció jóvoltából.

6_1.jpg

 

7. Phil 'Red' Shafer az 1925-ös Indianapolis 500-on. Az amerikai hétszer rajtolt el a versenyen, a legjobban pedig újonc évében, 1925-ben jött ki számára a lépés, amikor a harmadik helyen ért célba.

7.jpg

 

8. Az 1930-as Indianapolis 500 győztese, Billy Arnold a Roby Speedway-en, az Indiana állambeli Hammondban körülbelül 1932-ben.

8_1.jpg

 

9. Jimmy Murphy 1921-ben megnyerte a Francia Nagydíjat, a következő évben pedig már az Indianapolis 500-on sem talált legyőzőre.

9_1.jpg

  

10. Louis Meyer volt az első versenyző, aki háromszor is meg tudta nyerni az Indianapolis 500-at. Az amerikai 1928-ban, 1933-ban és 1936-ban bizonyult a futam legjobbjának, utóbbi évben pedig - szintén elsőként -, jutalomból átvehette a verseny pace carját is.

145.jpg

   

11. Joe Russo 1931-ben. Az amerikai versenyző 1931-34 között összesen négy Indianapolis 500-on mérette meg magát és legnagyobb sikerét, egy ötödik helyet utolsó évében érte el. Sajnos több próbálkozásra nem volt lehetősége, mivel az 1934-es futam után két héttel, a Langhorne Speedway-en életét vesztette. Russo valódi showman volt, aki nagyon szeretett különböző trükköket bemutatni a pályán, ezek közül egyik leghíresebbnek a vakon vezetés számított.

photo3.jpg

   

12. A General Motors alapítójának William C. Durant-nak fia, Russell 'Cliff' Durant hat Indianapolis 500-at teljesített 1919 és 1928 között. Legjobb helyezése egy hetedik pozíció volt 1923-ban.11_4.jpg

 

13. Wilbur D'Alene és szerelője, Billy Salmon az 1922-es Indianapolis 500-on. D'Alene nem volt egy szívbajos fickó és 1916-ban gondolkodás nélkül bevállalta a 13-as rajtszámot, azonban a versenyen csúnya baleset részesévé vált, ami végül arra sarkallta, hogy a következő évben már másik számot kérjen.

12_2.jpg

  

14. Elfrieda Mais rossz korba született. A tősgyökeres indianapolisi születésű hölgy 17 évesen kezdett kaszkadőrködni, specialitása pedig repülőgépek szárnyain való különféle mutatványok bemutatása volt. 19 évesen az autók iránt is érdeklődni kezdett, azonban nem engedélyezték számára, hogy férfiak ellen versenyezzen. Mais-nek ez nem szegte kedvét és számos time trial jellegű futamon indult, emellett pedig autós kaszkadőrként is nevet szerzett magának. A lenti kép 1933-ban készült.

14_1.jpg

 

15. Elfrieda Mais 1933-ban, Indianában, kaszkadőrmutatvány közben.

A hölgy rendkívüli népszerűségnek számított köszönhetően halált megvető bátorsággal véghez vitt kunsztjainak. Egyik leghíresebb, automobillal végrehajtott mutatványának a lángoló, fából készült falak áttörése számított. Ironikus módon Mais pontosan ennek a több tucatnyi alkalommal sikeresen kivitelezett show-elemnek végrehajtása közben vesztette életét. 1934 szeptember 27-én, az alabamai állami vásáron közvetlenül az égő falon való áthajtás után elvesztette uralmát járműve felett, majd egy, a közelben veszteglő útgyalunak ütközött.

13_1.jpg

 

16. Az úgynevezett 'versenyző szerelőknek' az Indianapolis 500 kezdeti éveiben az autó állapotának ellenőrzése/javítása mellett az is feladatuk volt, hogy futam közben figyeljék a többi jármű pozícióját, lényegében navigálják a pilótát. 1923-tól azonban már nem volt kötelező velük indulniuk a versenyzőknek, a szabálymódosítás következtében pedig az azévi futamon már csak egyetlen résztvevő, a német Christian Lautenschlager rajtolt el plusz egy fővel az autójában.

15_3.jpg

 

17. A német Christian Werner összesen egy Indianapolis 500 rajtot teljesített, 1923-ban a tizenegyedikként végzett.

111_2.jpg

  

18. George Souders fogadja a gratulációkat, miután újoncként megnyerte az 1927-es Indianapolis 500-at. A győztes átlagsebessége 97.54 mph (156 kmh) volt.

18_2.jpg

  

19. A gyors autók és a csinos nők kéz a kézben járnak. Nem volt ez másként már 1935-ben sem; a képen Dave Evans és három elkötelezett szurkolója.

55_1.jpg  

20. Ralph Hepburn a 16-os számú, elsőkerék-hajtású Miller Special volánja mögött 1928-ban. Az amerikai versenyző korábban a kétkerekűek világában tette le a névjegyét, majd tizenöt alkalommal az Indianapolis 500-on is elindult, legjobb eredményét pedig 1937-ben érte el egy második hellyel.. A Chicago Tribune archívuma szerint Hepburn megelőzte a korát, miután már 1935-ben egy rövidhullámú rádió adó-vevőt szereltetett az autójába, hogy verseny közben így kommunikáljon a csapatával. 

16_1.jpg

 

 

képek: Chicago Tribune, IMS