Ha egy autó olyan ronda, hogy már a NASCAR sem bírja nézni
2016. augusztus 16. írta: Raceday Addams

Ha egy autó olyan ronda, hogy már a NASCAR sem bírja nézni

A legnagyobb kérdés viszont, hogy miért fúrnak lyukat verseny közben egy járgány tetejébe?

dar.jpg

Megállapítottuk már jó néhányszor, hogy a NASCAR közel hetven évet felölelő történelme során számtalan olyan momentumot szolgáltatott, amelyek még a hollywoodi forgatókönyvírók fantáziájának is a becsületére válnának.

 
A már-már hihetetlen sztorik tárháza kimeríthetetlen, úgyhogy jöjjön most egy újabb csokorra való az amerikai stock-car versenyzés lenyűgözően színes világából.

 

 


- Az 1968-as Daytona 500 százhuszonöt mérföldes kvalifikációs futama előtt nem sokkal elkezdett cseperegni az eső a pályán, ez azonban nem gátolta meg a NASCAR alapítóját, első emberét, összességében véve atyaúristenét, azaz Bill France Sr.-t abban, hogy autóba parancsolja a versenyzőket. Az életveszélyes körülményekre hivatkozva viszont a mezőny szinte valamennyi tagja fellázadt és kijelentették, eszük ágában sincs pályára lépni. Több sem kellett France-nak, aki erre szó nélkül a saját részére fenntartott parkoló felé vette az irányt, bepattant a sportkocsijába, majd azzal egyenesen a csapatok garázsai felé hajtott, ahol bejelentette, hogy a verseny akkor is meg lesz tartva a pénzdíjazással együtt, ha ő maga fog egyedül körözni a pályán. A nagyfőnök ezután ismét megkérdezte a pilótákat, hogy még mindig nem akar-e senki kiállni ellene. Az egyetlen versenyző, aki beült az autójába Dave Marcis volt, a futamból azonban végül mégsem lett semmi, miután az égiek minden addiginál nagyobb fokozatra kapcsolva monszun erejű esővel árasztották el Daytonát, aminek következtében a nap teljes programját törölni kényszerültek.

 

- Herman Beam nem mindennapi módon írta be magát a motorsport-történelembe. Az amerikai versenyző ugyanis annyira izgatott volt az 1960-as Daytona 500 kvalifikációs futama előtt, hogy nemes egyszerűséggel elfelejtett sisakot venni. A versenybírák persze nem díjazták ezt és azonnal kiintették, aminek révén ő lett az első – és máig egyetlen, bár gyaníthatóan ez a jövőben sem fog változni – pilóta, akit azért büntettek meg, mert futam közben nem viselt sisakot.

 

 - Az 1982-es májusi, nashville-i Cup futam előtt a NASCAR felszólította James Hyltont, azonnali hatállyal festesse át az autóját, ha azt akarja, hogy a hétvége során pályára engedjék. Az amerikai Pontiac-ja valóban rendhagyó külsővel rendelkezett, miután az egyik oldalon zöldre, a másikon sárgára, középen pedig pirosra volt pingálva. A NASCAR indoklása szerint ez a színösszeállítás egyrészt megzavarhatja az időmérésért felelős tisztviselőket, másrészt pedig borzasztó ronda látványt nyújt. Még mondja valaki, hogy a szervezetnek nincs szépérzéke…

hyl.jpg

Nem egy matyó hímzés....  

 

- Joe Weatherly 1963-ban hat pole pozícióval és húsz top 10-es helyezéssel – ebből három győzelem - szerezte meg második NASCAR Grand National Series (a mai Cup elődje) bajnoki címét. Remek teljesítmény, de önmagában véve még nem számít példa nélkülinek. Ha azonban hozzátesszük, hogy mindezt öt küönböző gyártó (Pontiac, Dodge, Chrysler, Plymouth és Mercury) autójával, kilenc csapatnak vezetve érte el, máris megváltozik a leányzó fekvése.

Weatherly Bud Moore gárdájához szerződött le, anyagi okok miatt azonban a tervezett teljes szezon helyett csak néhány kiemelt fordulón tudtak elindulni. Ennek köszönhetően a virginiai pilóta az idény túlnyomó részére ülés nélkül maradt, arra pedig már nem volt elég idő, hogy egy másik csapattal tető alá tudjon hozni egy egész évre szóló megállapodást. A 40 éves versenyzőnek így nem maradt más választása, mint, hogy futamról-futamra élve mindig ahhoz a gárdához csapódjon, amelynél épp üres hely volt. A rendkívüli körülmények azonban úgy tűnik, nem igazán zökkentették ki egy pillanatra sem.

  

- Az 1974-es Daytona 500 csak négyszázötven mérföldes volt, miután az üzemanyagválságra hivatkozva Bill France arra kérte a pályák tulajdonosait, hogy a versenytávokat csökkentsék tíz százékkal. A tradíció miatt azonban a futamot a rövidítés ellenére is kétszáz körösre írták ki, a kieső részt pedig úgy oldották meg, hogy a rajtot jelző zöld zászló pillanatában már a 21. kört mutatta a számláló.

 

- A hetvenes évek derekán történt, hogy a Wood Brothers épp a csapat kamionjával szállította a versenygépét a soron következő futam helyszínére, amikor a sofőr és a vele tartó néhány szerelő úgy döntött, ideje bekapni valamit. Annak rendje és módja szerint megálltak a legközelebbi pihenőhelyen, megebédeltek, majd folytatták tovább útjukat. Néhány mérfölddel később furcsa hangokat kezdtek hallani hátulról, de eleinte nem tulajdonítottak neki különösebb jelentőséget. A zajok azonban csak nem akartak megszűnni, ezért úgy döntöttek, leparkolnak az út mellett és megnézik, mi okozza azokat. Az igazi sokk akkor érte őket, amikor kinyitották a kamion csomagterét, a szállított autó volánja mögött ugyanis ott ült egy finoman szólva sem szomjas úriember, akinek ekkorra már a motort is sikerült beindítania. A férfi, aki valószínűleg a pihenő alatt surrant be a járműbe, nem illetődött meg attól, hogy lebukott, sőt, örömittasan vigyorgott. 

 

- A tizenhétszeres NASCAR Cup futamgyőztes, egyben hírhedt playboy Curtis Turner egyszer azért kapott közúti bírságot, mivel a megengedett 40 km/h helyett 92 km/h-val haladt – tolatva.

 ctt.png

Curtis Turner, jellemzően hölgykoszorúban 

 

- A kétszeres NASCAR Cup bajnok legenda Ned Jarrett debütáló főkategóriás versenyét 1953. augusztus 29-én teljesítette a Hickory Speedway-en, amelyet a tizenegyedik helyen zárt. Első nekifutásra ez még nem is lenne rossz, az ominózus futamon azonban csak tizenketten vettek részt. Az alacsony létszám ekkoriban egyáltalán nem volt szokatlan a stock-carban: 1952-ben például azért kellett eltörölni az Akron Ohió-i futamot, mert konkrétan senki nem nevezett. Persze kirívó esetek is akadtak, mint egy évvel korábban, 1951-ben Darlingtonon, ahol nyolcvankét autó tette tiszteletét.

    

 - A NASCAR hajnalának szupersztárja, Lee Petty teljes szezonos pályafutása során - 1949-59 között – egyszer sem fordul elő, hogy a negyedik helynél rosszabb pozícióban zárt volna összetettben. A későbbi hétszeres bajnok Richard Petty édesapja összesen három titulust tudhatott magának (1954, 1958, 1959), de könnyedén lehetett volna négyszeres is, ha nem csap le rá Bill France szigora. A NASCAR vezér ugyanis frissen megalakult szervezete sikerének érdekében semmitől sem riadt vissza, hogy nehéz helyzetbe hozza a konkurenciát, aminek részeként minden eszközzel igyekezett magához láncolni a legnagyobb sztárokat. A pilótáknak persze nem tilthatta meg, hogy rivális bajnokságokban méressék meg magukat, azt viszont megtehette, hogy ez esetben szankcíókat szabjon ki rájuk. Nem is akármilyet, amit hamarosan Petty a saját bőrén tapasztalt meg. Lee 1950 júliusában nevezett egy nem a NASCAR által szervezett versenyre, aminek hallatán France azonnali hatállyal törölte a neve mellett szereplő 809 pontot. A bajnokságot addig vezető Petty így a szezon felében ismét a nulláról kezdhette, de parádés vezetéssel végül sikerült a harmadik helyre visszaverekednie magát összetettben. Ebből kiindulva el tudjuk képzelni, mekkora verést adott volna a mezőnynek, ha France nem dönt úgy, hogy megmutatja neki, hol a helye. 

 france.jpg

 Akitől mindenki rettegett: Bill France Sr.

    
- 1961-64 között hat verseny erejéig a NASCAR Grand Nationals mezőnyének tagja volt egy bizonyos Bill Clinton, 1969-79 között pedig tizennyolc futamon át szurkolhattak a rajongók John Kennedy-nek. Ezen két pilótának egyszer sem sikerült a legjobb tízben végeznie, nem így viszont George Bush-nak, aki 1952-ben öt versenyt teljesített, amiből hármat zárt a felsőházban.

  

- Az 1983. szeptember 5-én, Darlingtonon rendezett Southern 500 a NASCAR történetének egyik legnagyobb forróságban lebonyolított versenye volt. A levegő hőmérséklete meghaladta a 40 Celsius fokot, amiből kiindulva nem nehéz elképzelni, micsoda hőség uralkodott az autókon belül. Az embertelen körülmények közepette Bobby Allison csapatfőnöke, Gary Nelson úgy döntött, egy lyukat vág az autó tetejébe, hogy legalább némi menetszél hűtse a benne ülő versenyzőt. Allison végül megnyerte a futamot, Nelson akcióját azonban nem díjazta a NASCAR és 500 dolláros büntetést rótt ki a csapatra.

  

- A NASCAR Cup ezredik versenyét 1971. február 28-án rendezték a kaliforniai Ontario Motor Speedway-en, de erről a tényről sem a televíziós közvetítés során, sem pedig a másnapi újságokban nem esett egy árva szó sem. A magyarázat egyszerű: az AJ Foyt által megnyert futam jubileumi mivoltát még maguk a szervezők is csak jóval a leintés után realizálták.  

 

 

 Ha ennyi nem volt elég, akkor további érdekességeket a jobb oldali, 'Sztorik' menüpont alatt találhatsz.

 

 

 képek: NASCAR Media, Tumblr, Racefans4ever