Tíz elképesztő statisztikai tény a NASCAR világából
2016. június 16. írta: Raceday Addams

Tíz elképesztő statisztikai tény a NASCAR világából

A NASCAR lexikonokat megtöltő statisztikai adatbázisa a szervezet fennállásának közel hét évtizede alatt nem csak a számadatokért rajongók, de az összeesküvés-elméletek és a numerológia iránt érdeklődők számára is valódi kincsesbányává vált.

three.jpg



A rekordok és izgalmas eredménylisták mélyebben megvizsgálva túlmutatnak a száraz tényeken, és a tökéletes konteó-alapanyagokon túl olyan információkra is lelhetünk, amelyeket böngészve még a legrealistábbak is elméláznak azon, hogy vajon működnek-e olyan erők, amelyek még a NASCAR-t  irányító France dinasztia kezénél is messzebbre elérnek.

Alufóliacsákót bekészíteni, mobiltelefonokat Faraday-kalitkába, mivel az alábbiakban több, mint rendhagyó statisztikai gyöngyszemek és egybeesések között szemezgetünk.



1. Dale Earnhardt Sr. a 2001-es Daytona 500 utolsó körében, a 3-as számú autót vezetve vesztette életét egy három versenyzőt érintő baleset következtében. A NASCAR legenda épp a harmadik helyen haladt, amikor a pálya hármas kanyarjában összeakadt Sterling Marlinnal, majd a láncreakció következtében Ken Schrader gépét magával vitte. (Ha nagyon sziszifuszik akarnánk lenni, akkor hozzátennénk, hogy 2+0+0+1=3)

 

2. A tragédiát követően a Winston Cup (ma Sprint Cup) mezőnye júliusban látogatott el ismét a Daytona International Speedway-re. Ironikus módon a pole pozíciót Marlin szerezte meg, míg a győzelem Earnhardt Sr. fiánál, Dale Earnhardt Jr.-nál landolt.

 

3. A háromszoros NASCAR Cup bajnok Darrell Waltrip példaképe, a szintén három főkategóriás címmel rendelkező David Pearson iránti tiszteletből választotta autójának a 17-es számot. Legyen szó sorsszerűségről, vagy szimpla véletlenről, de ez a prímszám folyamatosan végigkísérte az amerikai versenyző hosszú pályafutását. Csak, hogy egy példát említsünk: Waltrip a 17-es autóval, 17. nekifutásra tudta megnyerni a Daytona 500-at, méghozzá 1989-ben, amikor csapata a 17-es számú pitet kapta meg.

 
4. Earnhardt halála után az újonc Kevin Harvick kapott lehetőséget arra, hogy a Richard Childress Racing színeiben megejthesse debütálását a NASCAR legmagasabb kategóriájában. Harvick a néhai legenda autóit, valamint a komplett felkészítő csapatát maga mögött tudhatta, a 3-as szám helyett azonban a 29-essel jelölték a munkaeszközéül szolgáló Chevy-t.
Ennek ellenére viszont a 3-as, vele együtt pedig Earnhardt személye meghatározó, mi több, egyenesen hátborzongató egybeesést prezentált.

Harvick mindössze három héttel a Daytona 500 után, a szezon negyedik – azaz az Earnhardt Sr. tragédiája utáni harmadik - NASCAR Cup versenyén Atlantában, ami egyben az akkor  25 éves pilóta pályafutásának harmadik főkategóriás futama is volt, megszerezte első győzelmét.
 

5. Ha pedig mindez nem lenne elég, az igazi csattanó csak most jön: Harvick ugyebár az idény 4. futamán, a 29-es számú autóval az 5. helyről rajtolva – egy extrém szoros befutóban Jeff Gordont legyőzve –látta meg elsőként a kockás zászlót.  A számok sorrendbe téve: 4-29-51, ami angolszász formátum szerint megegyezik Dale Earnhardt Sr. születési dátumával (1951. április 29.).
 

6. A 2007-es indianapolisi Brickyard 400 és a 2016-os, doveri AAA 400 első öt helyén ugyanazon számot viselő autók végeztek, csak a versenyzők személye változott. Egyes számítások szerint ennek statisztikai valószínűsége egy volt az egymillióhoz.

 
2007:
#20 Tony Stewart
#42 Juan Pablo Montoya
#24 Jeff Gordon
#5 Kyle Busch
 #41 Reed Sorenson

 
2016:
#20 Matt Kenseth
#42 Kyle Larson
#24,Chase Elliott
#5 Kasey Kahne
#41 Kurt Busch

 

7. Jeff Gordon a 2014-es NASCAR Sprint Cup szezon során összesen négy győzelmet aratott, amelyek mindegyikét egy top 25-ön kívüli eredmény előzte meg.

 3_10.jpg

8. A NASCAR konteók elkötelezett hívei kedvenc témájának Dale Jr. különleges, édesapja emlékéhez kötődő győzelmei számítanak. Tény, hogy a NASCAR Cup elmúlt 15 szezonjában  zsinórban a legnépszerűbb versenyzőnek választott pilóta már-már mesébe illő diadalokat aratott az Earnhardt Sr.-ral kapcsolatos évfordulók alkalmával. A már említett, 2001-es második daytonai verseny megnyerése mellett ‘Junior’ elsőként ért célba a 2002-es, szintén daytonai Busch Series (ma Xfinity) szezonnyitón, méghozzá autóján a 3-as számot viselve, 2004-ben, apja halálának harmadik évfordulóján pedig behúzta magát a Daytona 500-at is.

2010-ben ismét – még egyszer és utoljára – a 3-as számú autóval elindult a másodosztály daytonai szezonnyitóján, amelyen nem csak a rajtszámával, de a legendás Wrangler Chevrolet festéssel is tisztelgett Earnhardt Sr. emléke előtt, akit pont ezen a hétvégén választottak be hivatalosan a NASCAR Hírességek Csarnokába.


A hármas szám ismét komoly jelentőséggel bírt. A #3 autóval Junior a harmadik helyet szerezte meg a kvalifikáción, első alkalommal pedig a harmadik körben vette át a vezetést. A futam végét jelző kockás zászlót is ő látta meg elsőként, azt pedig már tényleg csak halkan tesszük hozzá, hogy ezen a napon pályafutása során harmadszor rajtolt el édesapja legendás számával. És állítása szerint utoljára is.
Junior 2011-ben, apja halálának tizedik évfordulóján megszerezte a Daytona 500 pole-ját, a 2012-es michigani Quicken Loans 400-on – ami pont apák napjára esett - pedig egy 143 futam óta tartó nyeretlenségi sorozat végére tett pontot.
 

9. Mi a közös a NASCAR Sprint Cup 2011-es Coke 600-ában, valamint a szintén azévi Indy 500-ban azon kívül, hogy a két versenyt tradicionálisan egy napon rendezték? Nos, mindkét futamon az utolsó kört vezető pozícióban megkezdő pilóta végül egyaránt elbukta a győzelmet:  JR Hildebrand pár száz méterrel a leintést jelző kockás zászló előtt, az Indianapolis Motor Speedway 4-es kanyarjában csapta falnak az autóját, míg Dale Earnhardt Jr. a Charlotte Motor Speedway szintén 4-es számmal jelölt kanyarjában búcsúzott el az elsőségtől, miután az autójából kifogyott az üzemanyag. Az pedig már csak extra adalék, hogy a két, nevében egyaránt ‘Jr-t’ tartalmazó pilóta főtámogatója a Nemzeti Gárda volt.


10.  Denny Hamlin 11. nekifutásra, a 11. helyről indulva, 0.011 másodperces előnnyel nyerte meg az idei Daytona 500-at a #11 Toyota volánja mögött (és igen, a versenyző neve is 11 betűből áll).




+1 Nem statisztika, de azért még érdekes és egyben szomorú is: A 2001-es Daytona 500 173. körében egy óriási, 18 autót magában foglaló tömegbaleset történt. A piros zászlós periódus alatt Dale Earnhardt Sr. így szólt a csapatrádióba:

“Valaki meg fog halni, ha a NASCAR nem csinál valamit ezekkel az autókkal.”


A hétszeres bajnok 27 körrel később vesztette életét, ami számos kulcsfontosságú biztonságtechnikai változtatáshoz vezetett a NASCAR alá tartozó bajnokságokat tekintve.

 

 

képek: NASCAR