Indy 500 - 5.nap: Bourdais elsőség a Fast Friday-en, újabb motort vesztett a Honda
2017. május 20. írta: Raceday Addams

Indy 500 - 5.nap: Bourdais elsőség a Fast Friday-en, újabb motort vesztett a Honda

A 101. Indianapolis 500 edzéshete hűen tükrözte az idei IndyCar szezont: akárcsak a széria eddigi öt futamát, a gyakorlások öt napját is öt különböző versenyző zárta az élen.

 sb177.jpg

Hétfőn Marco Andretti, kedden Will Power, a heves szél miatt csonka mezőnnyel lezajlott szerdán Ed Carpenter, míg csütörtökön meglepetésre Jay Howard bizonyult a leggyorsabbnak az Indianapolis Motor Speedway 2.5 mérföldes oválján. Az utolsó, pénteki edzés tabellájának tetején pedig ismét egy új pilótát üdvözölhettünk Sébastien Bourdais személyében

A stilszerűen Fast Friday-nek nevezett napon a mezőny már a kvalifikációra felkészített, megemelt turbónyomással bíró autókkal lépett pályára, ami természetesen az elért sebességeken is meglátszott.

Bourdais még az edzés korai szakaszában, az eső miatt beiktatott, közel háromórás kényszerszünet előtt futotta meg 233.116 mph-s (375.163 km/h/) legjobbját a Dale Coyne Racing 18-as számú Dallara-Hondájával.

A második, harmadik és negyedik helyeken az Andretti Autosport hatosfogatának ötven százalékát érte a kockás zászló Ryan Hunter-Reay (232.132 mph/373.580 km/h), Takuma Sato (231.969 mph/373.318 km/h), valamint Fernando Alonso (231.827 mph/373.089 km/h) sorrendben.

Utóbbi spanyol versenyző a McLaren-Honda-Andretti előzetes terveinek megfelelően a kvalifikációs szimulációra helyezte a hangsúlyt, négykörös próbálkozásai pedig igencsak impozánsnak sikerültek.

Alonso indianapolisi akklimatizálódását jelenlegi csapattársa, egyben régi jó F1-es ismerőse, Sato is csak méltetni tudta.

“Nagyon meggyőző” - nyilatkozta a Motorsportnak a 40 éves pilóta. “Olyan, mint amilyenre számítottunk, hogy őszinte legyek. Fernando a világ egyik legjobb versenyzője, és ennyi oválon való gyakorlási idő birtokában, valamint mindazzal a támogatással, amit a gárdától, a barátoktól, és a csapattársaktól kap, azt is vártuk, hogy nagyon gyorsan felveszi a tempót.”

ts17.jpg

Takuma Sato, mögötte egyik csapattársa, Marco Andretti 

 

A japán veterán úgy véli, hogy Alonso a technikai visszajelzések terén is hatalmasat fejlődött az edzések folyamán.

“A mai nap ismét valami újjal szolgált számára a teljes motorerő révén. Rendkívül jól vezetett, a visszajelzései pedig megfelelőek voltak. Tanul, de érzi is az autót. A mérnökének, Eric Bretzmannak hatalmas tapasztalata van a nagycsapatok terén. Nagyon boldogok vagyunk, jó Fernandóval dolgozni egyazon gárdán belül. Extra figyelmet irányít ránk, ez pedig mindig jól jön Michaelnek [Andretti].”

A Fast Friday-t Alonso is pozitívan értékelte.

“A mai nap nyilvánvalóan egy kicsit stresszes volt az eső miatt és mielőtt még ideért volna, megpróbáltunk annyi kört megtenni, amennyi csak lehetséges volt” - mondta a spanyol, akit a szélárnyék nélküli tempók listáján az ötödikként jegyeztek 230.966 mph-val (371.703 km/h). “Később még sikerült két további kvalifikációs szimulációt teljesítenünk. Nagyon boldogok vagyunk. Ez egy újabb nap volt a tanulásra ezen extra sebességek mellett és remélhetőleg holnap egy jó kvalifikációs kísérletet teszünk majd.”

A legjobb, chevrolet-s kört Juan Pablo Montoya produkálta a Team Penske képviseletében 231.682 mph-val (372.856 km/h).

A nap során két komolyabb baleset borzolta a kedélyeket. Először a Juncos Racinges Spencer Pigot csapta oda a 2-es kanyarban a 11-es számmal jelölt Dallara-Chevy-t, majd negyed órával a leintés előtt az AJ Foyt Racing újonca, Zach Veach kötött gyors egymásutánban kétszer is közelebbi ismeretséget az 1-es és 2-es kanyar falával.

Az anyagi kár jelentős volt, de a legfontosabb, hogy egyik versenyzőnek sem esett baja.

A szélárnyék nélküli sebességek tekintetében Hunter-Reay zárt az élen 231.273 mph-val (372.197 km/h). Az abszollút listát vezető Bourdais a magányosan megtett körök rangsorában a másodikként végzett 231.192 mph-val (372.067 km/h), harmadikként pedig a regnáló Indy 500 győztes, az Andretti-Herta Autosport #98 Dallara-Hondáját terelgető Alexander Rossi landolt 231.191 mph-val (372.065 km/h).

Az edzések eddigi legkomolyabb kérdéskörét a Honda megbízhatósági problémái szolgáltatták, amelyek sorozata pénteken sem szakadt meg, miután a Michael Shank Racing/Andretti Autosportnak vezető újonc, Jack Harvey autójában látványos füstfelhő kíséretében megadta magát a motor.

Ezzel a gyártó egy héten belül (beleszámítva a múlt szombati, IndyCar GP-t is) immár az ötödik tropára ment erőforrását könyvelhette el.

A RACER értesülései szerint a Honda alá tartozó csapatok még csütörtökön megkapták az ukázt, hogy minden nap előre meghatározott, a tervezettnél kevesebb mérföldet teljesítsenek csak a további károk megelőzése érdekében. A Harvey gépében dolgozott motor mindössze tizenegy kör után történt gajra menetele azonban tovább kongatja a vészharangokat, mondván a felső utasításra lecsökkentett körszámok sem jelentenek megoldást a gondokra.

camp.png

Szorosan nem kapcsolódik a Fast Friday eseményeihez, de mindenképpen szót kell ejteni még arról, hogy a Chip Ganassi Racing végre-valahára sikeresen leakasztott egy nagynevű támogatót Scott Dixon 9-es számú Dallara-Hondájára. Mint ismeretes, a négyszeres bajnok és egyszeres Indy 500 győztes új-zélandi munkaeszköze a 2016-os idényt követően szembesült szponzorációs problémákkal, miután 27 év partnerség után a Target távozott a gárdától.

Dixon autóját az idei szezonnyitó, St. Petersburgi viadalon a GE LED pénzelte, a Long Beach-i forduló óta pedig annak az NTT Datanak a ruháját viselte, amely cég eredetileg csak a Tony Kanaan által vezetett #10 Dallara-Honda főszponzorációját vállalta, a Ganassiékkal való jó kapcsolat révén azonban határozott időre beállt Dixon mögé is.

Pénteken azonban, rendhagyó keretek között kiderült, hogy a 36 éves klasszis a Camping World égisze alatt vág neki a 101. Indianapolis 500-nak. A nagy hírt nem a megszokott módon, a csapat jelentette be, hanem a cég vezérigazgatója, Marcus Lemonis közölte hivatalos Twitter profilján.

A szombati nap programja magyar idő szerint 14:00-kor kezdődik egy másfél órás edzéssel, amelyet az eddigieknek megfelelően élőben streamelnek az IndyCar hivatalos oldalán, YouTube csatornáján, valamint Facebook és Twitter profilján.

A kvalifikáció első felvonása - amelynek során eldől, hogy melyik kilenc autó szállhat harcba a vasárnapi, pole-ért zajló Fast 9-ba – 17:00-kor startol, ezt azonban az élő televíziós közvetítés miatt már nem lehet online követni.

 

Alább a csütörtök edzésnap végeredménye, majd a következő táblázatban a szélárnyék nélküli körök listája. 

 11a_1.jpg

12a.jpg

 

képek: IndyCar