Aggodalmak a texasi IndyCar futam körül
2012. június 07. írta: USAracing

Aggodalmak a texasi IndyCar futam körül

Hétvégén kerül sor az idei IndyCar szezon hetedik versenyére a Texas Motor Speedwayen, s ez sajnos ismét  felszínre hozza a tavaly őszi fájó események emlékképeit.

Mint ismeretes 2011. október 16-án, a Las Vegas Motor Speedwayen egy tizenöt autót érintő óriási balesetben életét vesztette a széria 2005-ös bajnoka, valamint az Indianapolis 500 kétszeres (2005, 2011) győztese, a brit Dan Wheldon. 

A tragédia óta az IndyCar mezőnye most először látogat el egy hasonló specifikájú oválpályára és ennek kapcsán ismét megszólaltak a nagy dőlésszögű pályákon való nyitott karosszériás versenyzés biztonsági létjogosultságát firtató hangok.

109763984RR090_Firestone_Tw_415.jpg

A 1,5 mérföld hosszú, 24 fokos (4 fokkal meredekebb, mint a vegasi) dőlésszögű Texas Motor Speedwayen idén már teszteltek a csapatok - az Indianapolis 500-at megelőző ováltesztre itt került sor -, azonban az is igaz, hogy éles versenykörülményekre nem lehet érdemben felkészülni. Szerencsére a DW12 kasztni biztonság terén jól vizsgázott a két héttel ezelőtti Indy 500-on, hiszen bár történtek látványos esések, de szerencsére senkinek nem esett baja.

A kritikusok szerint ugyanakkor ilyen nagy sebességű oválokon kétszer is át kellene gondolni, hogy jó ötlet-e a pack racing (a versenyautók egymáshoz közel, lényegében egy rakáson futják a köröket), míg a versenyzők közül néhányan az ominózus pályát a nézőtértől elválasztó kerítésben lévő rudakat nehezményezik, lévén egy ilyen elem okozta közvetlenül Wheldon halálát, miután autójával a levegőbe felemelkedve fejjel nekicsapódott egynek Las Vegasban.

Eddie Gossage, a Texas Motor Speedway elnöke/promótere szerint a legmodernebb technikát alkalmazták a kivitelezővel, de ha bárkinek aggályai vannak a biztonsággal kapcsolatban akkor ő kész leülni és meghallgatni az érveléseket. Erre Dario Franchitti, az Indianapolis 500 idei győztese úgy reagált, hogy rövidd megbeszélésük során Gossage hozzáállása a kérdéshez nem volt valami szimpatikus, nem értett egyet a skót pilóta kifogásaival, aki egy merőben más megoldást szeretne látni a kerítés kapcsán.

zzzzz.JPG

Takuma Sato szerint kevésbé kellene Texasban erőltetni a pack versenyzést, nagyobb térre lenne szükség az autók között, míg Marco Andretti –aki tavaly a huszonhetedik helyről rajtolva, huszonegy pozíciót javítva a hatodik lett a tavalyi texasi második versenyen- úgy fogalmazott, hogy tisztában van az akár három soros (mikor három autó megy egymás mellett side-by-side)  pack versenyzés veszélyeivel, de ő élvezi ezt és ami a legfontosabb, hogy a rajongók is szeretik is nézni.

Oriol Servia pedig twitteres kifakadása miatt magyarázkodásra kényszerült. A spanyol versenyző egy későbbi tweet-jében elmondta, hogy nem Texasszal van problémája, sok ottani barátja van, szavai egy bizonyos promóternek szóltak. A texasi emberek mindig is nagyban támogatták az IndyCart és őt magát, mint versenyzőt is. Viselkedését nem profihoz méltóként jellemezte és elnézést kért Eddie Gossage-tól, az IndyCartól, a szponzoroktól és a szurkolóktól is.

A Firestone 550, a tavalyi duplaverseny helyett – amikor féltáv után ideiglenesen leintették a futamot, majd a versenyzők sorshúzással döntötték el, hogy ki hányadik helyről folytatja a viadalt –idén az IndyCar visszatér a megszokott mederbe és a hagyományos módon bonyolítják le a hétvégét.

A kvalifikáció magyar idő szerint péntek este fél tizenegykor veszi kezdetét, míg a  villanyfényes, 228 körös Firestone 550 szombaton éjjel, hajnali fél háromkor kezdődik.

-
-------------------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------------------------------ // Deactivating distracting Text Selection: // $.fn.extend({ disableSelection : function() { this.each(function() { this.onselectstart = function() { return false; }; this.unselectable = "on"; $(this).css('-moz-user-select', 'none'); $(this).css('-webkit-user-select', 'none'); }); } }); $(function() { $(this).disableSelection(); });