Elmosta a sör.... az IndyCart
2012. június 13. írta: USAracing

Elmosta a sör.... az IndyCart

Bekövetkezett az, amit valahol mélyen minden józan gondolkodású IndyCar rajongó tudott. A kínai versenyt hivatalosan is törölték, nem lesz idén augusztusban futam Qingdaoban. És hogy mi a hivatalos álláspont? Na ez a legszebb az egészben: sörfesztivált rendeznek a városban, pont a tervezett időpontban és a városvezetés nem akarja, hogy a két esemény üsse egymást. Nem semmi, milyen komolyan veszik Magyarország elsőszámú felsőruha importőrei a helyi, nyári Oktoberfestüket.

dalianbeerfestival24.jpg

Azért a sörimádó, Jackie Chan rajongó promóterek megpróbáltak jófejkedni és felajánlották az IndyCarnak, hogy esetleg egy másik időpontban, másik helyszínen meg lehetne ejteni a versenyt, azonban a tárgyalások kudarcba –rossz poénnal élve sörbe- fulladtak, pedig a mezőny állítólag nagyon készült a keleti kiruccanásra. Már a tavalyi évre be volt tervezve egy kínai futam, méghozzá novemberre, ez azonban az ideihez hasonlóan megragadt teoretikus síkon.

Randy Bernard főnök úr elmondta, folyamatosan keresik a megoldást a verseny pótlására, tárgyalnak más pályák promótereivel, hiszen az IZOD-dal kötött szerződés értelmében minimum tizenhat állomásból kell állnia a versenynaptárnak, s most jelenleg ott tartunk, hogy anélkül az ország nélkül, amelynek kereskedői egyforma, csőnadrágban parádézó klónhadsereggé változtatták kis hazánk szinte komplett lakosságát, ez a szám tizenötre apadt.

Érdemes lenne azonban elgondolkodni azon, hogy tulajdonképpen mi a fenét képzeltek az IndyCarnál is? Elvinni egy, az amerikai kontinensen kívül nem túlzottan aktív szériát egy olyan országba, ahol még az agyon promózott, minden vízcsapból folyó showbiz-kommandó, azaz a Forma-1 sem tudott úgy versenyt rendezni, hogy az ne lett volna az átlagosnál is veszteségesebb? Hogy Bernie utazó vándorcikuszának kínai előadásaira lasszóval kell összekapkodni az embereket, hogy egyáltalán legyen egy olyan része a pályának, amit fel tudnak tölteni, és a nemzetközi közvetítések alkalmával legalább a teltház látszatát tudják kelteni?!

772-8hxrH.AuSt.55.jpeg

Randy Bernard két évvel ezelőtt, mikor átvette Tony George helyét a főnöki bőrfotelben, elmondta, hogy ő nagyban gondolkodik. Ez dicséretes, de először kisebb csatákat kell nyerni, aztán jöhet a háború. Első körben az amerikai kontinensen kellene megszilárdítani a szerepet, mint az elsőszámú amerikai open-wheel sorozat, s ez sem lenne olyan egyszerű meló, hiszen bár a nézettség növöget, de ez még mindig édeskevés. Először kis halként kell lubickolni a tóban, aztán jöhet a tenger és lehet szembe úszni a cápával és annak aggastyán korú idomárával. Ehhez viszont idő, türelem, pénz, megfelelő hozzáállás és némi rafinéria szükséges, amit mindenképpen az USA keretein belül kell(ene) kiépíteni.

Nem azt mondom, hogy az IndyCar ne menjen az Egyesült Államok határain kívülre. Sőt, nagyon is menjen! Kanada, Brazília, ha pedig még mindig keveslik a levegőben töltött órákat akkor irány Surfers Paradise. Ja, és közvetítsék a kvalifikációkat is élőben, valamint a szabadedzésekről is jó lenne egy-két tartalmas összefoglalót is látni versenyhétvégenként. Arról nem is beszélve, hogy a nemzetközi megítélésnek nem tesz jót, hogy a youtube csatornájukon a teljes versenyeket csak és kizárólag az USA határain belül élőknek lehet megtekinteni. Ezzel nem fog nőni a nézettség, pont ellenkezőleg.

Tehát amit én szeretnék, bár gyanítom a kutya sem fog megkérdezni: eleinte USA központú sorozatot, amit azért a világ elé is tárnak. Most joggal mondhatja bárki, hogy ez egy oltári paradoxon, valahol elismerem, az is, de nem kivitelezhetetlen. Könnyű rábökni, hogy „kit érdekel mi van ámérikában??”, na meg a „naszkár sem népszerű Európában, odaát pedig meghalni képesek érte”. Minden marketing kérdése, a NASCAR valóban kissé emészthetetlen a Forma-1-en szocializálódott népeknek, azonban az IndyCarral már pusztán a jellege és az európai versenyzők jelenléte miatt is valamivel könnyebb dolguk lehet(ne). Nem kell dollármilliókat költeni  PR-ra, elég pusztán néhány jól eltalált marketing stratégia, amely kimutatható változásokat generálhat. Összeszorított fogakkal, de azt kell mondjam példát kell venni a Forma-1-ről. Nem lehet megkerülni, nem lehet elbújni előle, ha megpróbál az ember menekülni előle akkor a reggeli kávé gőzében fog kirajzolódni, hogy „Hamiltont megint megbüntették”. Mindenütt ott van, az agresszív gépezet libatömővel tuszakolja le a torkunkon az F1-et. Ezt pedig csak megtapsolni lehet.

Ezzel szemben mit tesz az IndyCar? Sokszor nincs időmérő közvetítés élőben, szabadedzés még felvételről sem, hát hogyan szeressen bele egy életre a gyanútlan, egyszeri néző, ha még a legelszántabb rajongóknak is szívniuk kell? Nem hogy rád telepszik, mint az F1, inkább elbujdokol előled. És igen, tudom, nagy a szám, tudom, hogy a monitor mögül könnyen osztom az észt, tudom, hogy ehhez milyen rahedli pénz kell. Ugyanakkor azt is tudom, hogy ha nem lépnek valamit, akkor veszélybe kerülhet az amerikai open-wheel versenyzés jövője, ami akkora szégyen lenne, amekkorát nem látott a világ. És itt még mesélhetnék órákig az aero-kit körüli vitáról (bevezetjük, nem vezetjük, idén, jövőre, van pénz, nincs pénz) vagy éppen a belviszályokról Randy csúnya bácsi, Randy rendes bácsi, Tony Geroge egy seggfej, nem, Roger Penske a seggfej … ecetera, ecetera), ez azonban már egy másik fejezete a dolgoknak, azonban egyet nem lenne szabad elfelejteni: itt most mindenkinek egy célért kell(ene) harcolnia.

Végezetül remélem, hogy minél hamarabb kiderül hol rendeznek verseny Kína helyett, de remélem nem Észak-Koreára esik a választás, bár Kim Jong Un egyik rakétájával lehet jobban járna a HVM Racing, mint a jelenlegi Lotusszal.

-
-------------------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------------------------------ // Deactivating distracting Text Selection: // $.fn.extend({ disableSelection : function() { this.each(function() { this.onselectstart = function() { return false; }; this.unselectable = "on"; $(this).css('-moz-user-select', 'none'); $(this).css('-webkit-user-select', 'none'); }); } }); $(function() { $(this).disableSelection(); });