Mi lesz veled, IndyCar?
2012. június 21. írta: USAracing

Mi lesz veled, IndyCar?

Most, hogy az IndyCar vezetősége is elismerte, a levegőben lóg az IZOD-dal kötött főszponzori szerződés felbontásának lehetősége, ismét felerősödtek a sorozat népszerűségi indexét firtató hangok.

0it45.jpg

Miután végigolvastam több száz, üzenetet a különböző közösségi oldalakon, bennem is felmerült néhány gondolat a témával kapcsolatban. A széria nem megfelelő promócióját már érintettem egy korábbi posztomban, de azt hiszem, itt az idő, hogy kicsit mélyebben is beleássam magam az amerikai open-wheel versenyzés csúcsának számító IndyCar mostoha sorsába.

A kronológia azt kívánná, hogy legalább a ’90-es évek elejéig menjek vissza, fel kellene vezetnem az akkori sorozat kettészakadását, majd az azt követő IRL-CART/Champ Car időszak is megérne egy misét, azonban mivel 1., a történelmi háttér már önmagában egy többrészes posztot érne, 2., ezzel a bloggal nem titkoltan az a szándékom, hogy olyanok is képet kapjanak a széria jelenlegi helyzetéről, akik egyelőre csak a felszínt kapargatják, őket nem akarom egyből töri órával traktálni. Úgyhogy lássuk azt ami most van, egy 2008-ban újraegyesült szériát, amely sokkal jobb sorsra érdemes, mint ahol most van.

Hadd kezdjem egy személyes megjegyzéssel, mely nagy valószínűséggel az újdonság erejével fog hatni mindenkire, aki több-kevésbé már megismerte meglehetősen gyermekcipőben járó blogomat. Élek-halok az IndyCarért. Számomra a világ legjobb versenysorozata, és igen, száz monacoi nagydíjat adnék egy Indy 500-ért cserébe. Éppen ezért olyan fájdalmas nézni, ahogyan véletlenül, vagy éppen bizonyos érdekek miatt szándékosan, szépen-lassan tönkrevágják imádott szériámat.

Pedig nagy potenciál lenne benne, amivel –ha nem is a Forma-1 világviszonylatban vett ellenfelét -, de legalábbis a széria régi presztizsét vissza lehetne állítani, mint az USA no.1 nyílt karosszériás versenysorozata.

hj_1.jpg

Nézzük mink van:

Elsősorban jó versenyek, melyeken mindenféle DRS és egyéb mesterkélt eszközök nélkül képesek a pilóták fordulatos, izgalmas meccseket vívni, ahol az izgalom nem nagyon ül le, hosszadalmas vonatozás pedig maximum a pace car mögött alakul ki.

Karizmatikus versenyzők, akik üdítő színfoltnak számítanak a Forma-1-en edződött szemeknek. Nem a sablonos PR érdekeket és értékeket képviselik, hanem a saját egyéniségüket. Márpedig egyéniségből bőven akad a mostani mezőnyben. Hétköznapi srácok, akik nem akarnak szuperhősnek tűnni, nem derogál nekik a rajongóikkal való kapcsolattartás és nem félnek kimondani azt, ami a szívüket nyomja. Mindemellett néhányan, mint pl. James Hinchcliffe, vagy az újonc Josef Newgarden szinte szent küldetésének érzi, hogy ne csak a pályán szórakoztassa a szurkolókat, hanem azon kívül is, erről bárki könnyen meggyőződhet, aki belenéz néhány videójukba a youtube-on.

Jó versenypályák, nem unalmas, a végletekig kiszámítható Tilke-agyrémek. Milwaukee, Fontana, Long Beach, Sonoma vagy éppen Indianapolis. Össze nem hasonlíthatók egy Valenciával.

Ezek után joggal kérdezheti az egyszeri olvasó, hogy ha kedvelhető versenyzők produkálnak izgalmas viadalokat jó pályákon akkor mi a gond a nézettséggel? Mit rontanak el?

Nos, a válaszom: mindent. Elsősorban elfeledkeznek arról az aprócska tényről, hogy a jelenlegi mezőny kétharmada nem amerikai, ebből is kifolyólag a szurkolóik sem kizárólag az államok területéről kerülnek ki. Mégis, a külföldi rajongói bázis konkrétan magasról le van sza sajnálva. Az IndyCar idei újítása, hogy a versenyeket néhány nappal később meg lehet tekinteni a youtube-on teles hosszában. Nos, ha én innen, Magyarországról szeretném megnézni ez a kép fogad:

fault.JPG

Ne zavarja őket, hogy belőlem (is) élnek, s bár egymagamban nem osztok-szorzok sokat a nézettség tekintetében, de próbáljuk meg megsaccolni, hogy hányan vannak velem egy cipőben még Európában, vagy éppen Dél-Amerikában, Ausztráliáról vagy éppen Ázsiáról nem is beszélve.

Ráadásul a youtube közösségi média mivoltából adódóan hatalmas ingyenreklám-felület lehetne. Teszem azt én megnézem a versenyt az oldalon, majd megosztom Facebookon/Google+-on stb. néhány ismerősömmel, akik közül néhány szintén továbbküldi, s így hálót képezvén olyanokhoz is eljut, akik egyébként azt sem tudják, hogy miről van szó, de kíváncsiságból rákattintanak és így ott a sansz, hogy megismerjék a szériát, s ne adj’ Isten meg is kedveljék. Mi értelme van annak, hogy csak az USA-ban áll rendelkezésre ez a lehetőség? Az amerikaiaknak valószínűleg nem kell bemutatni, aki eddig nem nézte ezután sem fogja, ellenben a világ többi részén még ott hever parlagon számtalan potenciális rajongó, akikhez az ilyen elzárkózások miatt nem jut el az IndyCar versenyzés.

A hivatalos okostelefon-alkalmazást nem is említem, melyet csak az amerikai Verizon hálózaton belül lehet letölteni.

Ugyanakkor az USA sem kap meg mindent, ami IndyCar. Például sehol nem közvetítik az edzéseket, pedig bizonyára sokan szívesen megnéznék. Ellenben az autósport marketing-etalonja, a Forma-1 még azt is az emberek orra alá tolja lassan, hogy melyik versenyző mikor látogatja meg a mellékhelyiséget és azt sapkában teszi, vagy anélkül. Nagyon okos stratégia, ráadásul a nagy média-nyitottsággal olyannyira rátelepszenek az emberekre, hogy azok teljesen hozzászoknak Bernie cirkuszának jelenlétéhez az élet minden területén –csoda, hogy még a TV Paprikán nem láttam F1 promót, de várjuk ki a végét -, hogy a nézők gondolkozás nélkül perkálni fognak, ha megvalósul a törpe diktátor grandiózus terve, miszerint 100 %-ban fizetőssé fogja tenni a széria közvetítéseit.

29.jpg

Nekünk, IndyCar rajongóknak pedig mi jut? Futam, kvalifikáció (az sem mindig élőben) és az IndyCar 36 című dokumentumfilm-sorozat. Ennyi. Mert a történethez az is hozzátartozik, hogy a széria olyan szinten sóher, hogy az már fáj. Népszerűséget akarnak, megbecsülést, rangot, csúcsokat döntögető nézettséget …. mindezt ingyen, lényegében nulla promócióval. Könyörgöm az Isten szerelmére, Európában a GP3 nagyobb reklámot kap, mint Amerikában az IndyCar! Pedig az csak egy nevelőszéria, még csak nem is az utolsó lépcsőfok a Forma-1 előtt!

Remélhetőleg egy olyan főszponzort sikerül becserkészni, aki nem csak a pénzt öli bele a szériába, hanem egyéb platformokon is lehetőséget ad annak hirdetésére. Mert ha az IndyCar vezetőségére várunk marketing tekintetben, akkor nem adok neki sok évet és búcsút mondhatunk az idén 101. szezonját futó amerikai open-wheel versenyzésnek.

 

-
-------------------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------------------------------ // Deactivating distracting Text Selection: // $.fn.extend({ disableSelection : function() { this.each(function() { this.onselectstart = function() { return false; }; this.unselectable = "on"; $(this).css('-moz-user-select', 'none'); $(this).css('-webkit-user-select', 'none'); }); } }); $(function() { $(this).disableSelection(); });