400 helyett 500 - avagy Kína esete Kaliforniával
2012. június 27. írta: USAracing

400 helyett 500 - avagy Kína esete Kaliforniával

Ahogyan azt már egy korábbi posztomban megírtam, az IndyCar bejelentette, hogy nem pótolják az elmaradt kínai futamot, így az idei naptár mindössze 15 futamból fog állni. A szezonzáró verseny így az előzetes terveknek megfelelően szeptember 15-én kerül megrendezésre a californiai Fontanaban, az Auto Club Speedwayen, annyi különbséggel, hogy a tervezett 400 mérföldes versenytávot megfejelték plusz ötven körrel és így ez lesz a 2012-es versenynaptár második 500 mérföldes viadala.

589.jpg

A döntés után rengeteg pro és kontra érv sorakozott fel a világszerte, mondván mi a jobb, egy sebtében összetákolt hétvége Qingdao helyett, vagy egy, a kezdetektől fogva meghirdetett futam kicsit feltuningolva. És azt hiszem ez az a szituáció, mikor nem lehet egyik fél kezét sem felemelni a meccs végén, ugyanis valahol mindkét oldalnak igaza van … és mindkettő téved.

Akik amellett kardoskodtak, hogy igenis meg KELL lennie a tizenhat versenynek a naptárban, azzal érveltek – a már általam unalomig ismételt IZOD szerződés mellett -, hogy a szezon így is nyúlfarknyi a naptár hosszát tekintve (uszkve hat hónapot ölel fel),  s ha már azt nem lehet széthúzni, mint teszi azt jelenleg a Forma-1 (eliték húsz versenyt bonyolítanak le kicsivel több, mint kilenc hónap alatt 2-3, sőt 4 hetes szünetekkel), akkor legalább ennyi idő alatt legyen minél több akció a pályákon. Ez a nyúlfarknyi időszak is jó lenne arra, hogy az embereknek olyan töményen adagolják az IndyCar versenyzést, hogy már fülükön folyjon ki, s annyira hozzászokjanak a DW12-es kasztnik látványához, hogy aztán bazi nagy táblákkal követeljék az Indianapolis Motor Speedway bejárata előtt a 12 hónapon át tartó, 50 futamos (a karácsony lehet szabad, mert jófejek) versenynaptárat.

A nézőknek cirkusz kell(ene), ha máshogyan nem akkor mesterséges eszközökkel (már megint az F1-nél kötök ki, de hát ők a marketing etalonok, na!), de úgy tűnik erre még várnunk kell egy darabig, mert a helyzet a legnagyobb jóindulattal sem rózsás az IndyCar háza táján, csak hát ugye a fránya időnek van egy hülye szokása, mégpedig az, hogy telik…. De ha nem, hát nem. Azonban ha továbbra is ilyen elképesztően lelkes aktivitással promózzák a szériát, akkor sültgalamb helyett csak egy nagy lófa semmi fog a szájukba repülni.

Ugyanakkor szép számmal akadnak olyanok is, akik jó ötletnek tartják, hogy nem rendeznek pótlólagosan versenyt, mert szerintük abból semmi jó nem sült volna ki. Látjuk, hogy egy előre bejelentett naptárat sem képesek normálisan reklámozni, akkor mi lenne egy hirtelenjében összehozott hétvégével? Hát nem nézőcsúcs, az egyszer biztos. Ellenben akkora anyagi csőd lett volna valószínűsíthető, hogy Randy Bernard-nak még szoláriumra sem telt volna utána.

Sokan példálóztak azzal, hogy a széria beugorhatott volna az American Le Mans Series Road Americai fordulójára, amit pont akkor rendeznek, mint a kínai sörfesztivált. Elméletileg nem rossz, gyakorlatilag viszont ez nem úgy néz ki, hogy „hé, szabaddá vált a hétvégénk, akkor mi is csinálunk itt egy kis versenyt”. Tény, hogy jól jött volna az ALMS –al közös dzsembori az IndyCarnak, csak ne lett volna ott az a „volna”.

twawweqa.jpg

Van most tehát egy kora őszi szezonzárónk a napfényes Kaliforniában,  amely eddig az  IZOD IndyCar World Championship Weekend névre hallgat (azért eddig, mert én már azon sem lepődnék meg, ha néhány hét múlva megtörténne a nagy szakítás az IZOD-dal), négyszáz helyett ötszáz mérföld és az előzetes pletykák szerint kissé felduzzasztott mezőnnyel.

Megmondom én mi kéne, autót tenni Paul Tracy, Alex Lloyd, Bruno Junquiera, Pippa Mann, Tomas Scheckter, Ho-Pin Tung (hogy Kína sárguljon a méregtől két sör között), Raphael Matos, Luca Filippi, Ana Beatriz és szerencsétlen Jean Alesi feneke alá (ez már kicsit túl sok versenyző, de nem tudok választani), néhány híresség, akiket lehet orrba-szájba fotózni, videózni, aztán jól leközölni minden pletykalapban, persze a helyszínt és az esemény mibenlétét is megemlítve, lefutni egy Texashoz és Iowához hasonló versenyt, mely végül óriási szenzációval zárul, melyet az ingyenes streamnek köszönhetően a világ minden táján láthatnának a nézők. S hogy mi lehetne a szenzáció? Mondjuk egy Bia győzelem. Egy női győztesnél nagyobb meglepetés nem is lehetne jobb reklám az IndyCarnak a hosszú (tényleg, baromira hosszú………………..) off-szezon előtt. És hogy miért Biát mondtam? Mert a brazil hölgy az, akit a legtehetségesebbnek tartok oválon a mostani „feminin felhozatalból”, s azt is tartom, hogy neki ezerszer több keresnivalója lenne egy jó autóban ebben a mostani mezőnyben, mint a mindig kedves, mosolygós, tündi-bündi Katherine Legge-nek, aki a felsorolt – vitathatatlanul pozitív – tulajdonságaival nem túl sokra megy eddig a versenypályán.

Szóval akkor, mindenki írja fel: 2012. szeptember 15. Auto Club Speedway, Fontana, szezonzáró IndyCar verseny. Utána pedig orbitálisan hosszú szünet, s ha nem válik be a Maják jóslata, és nem lesz sem atomrobbanás, sem járvány, sem földönkívüli invázió, sem spirituális felemelkedés, akkor folytatás 2013-ban. Már az IZOD nélkül. Remélhetőleg helyettük olyasvalaki jön, aki valamit tesz is a szériáért, nem csak a nevét adja. 

-
-------------------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------------------------------ // Deactivating distracting Text Selection: // $.fn.extend({ disableSelection : function() { this.each(function() { this.onselectstart = function() { return false; }; this.unselectable = "on"; $(this).css('-moz-user-select', 'none'); $(this).css('-webkit-user-select', 'none'); }); } }); $(function() { $(this).disableSelection(); });