Előzetes: Honda Indy Toronto
2012. július 05. írta: USAracing

Előzetes: Honda Indy Toronto

Végre elérkeztünk a 2012-es IndyCar szezon első kanadai versenyhétvégéjéhez, melyre Torontóban kerül sor most vasárnap. Ez egyrészt örömteli, hiszen ismét felbőgnek a motorok, másrészt szomorú, mert ezen kívül már csak öt futam maradt hátra az idei szezonból. Na de ne szaladjunk ennyire előre, a bölcsek is azt mondják, ha megdobnak citrommal csinálj belőle limonádét, meg különben is, örüljünk annak, amink van, jelen esetben a szám szerint huszonhatodik Honda Indy Torontonak (már ha csak a CART/Champ Car/IndyCar érát tekintjük.

sr.jpg

A versenyt, melynek Ontario tartomány fővárosa, Toronto, azon belül a Kiállítási Park (Exhibition Place) ad otthont először 1986-ban rendezték meg a CART keretein belül, s egészen 2005-ig a „Molson Indy Toronto-nak hívták. Ekkor azonban a névadó szponzor, azaz a sörgyártó Molson cég egyesült a szintén folyékony kenyeret előállító (és szintén hatalmas múlttal rendelkező) Coors-szal. A nagy összeborulás, mint várható volt, változásokat is hozott a cégek életében és arculatában, mely abban is megmutatkozott, hogy már nem sokáig kívánták tovább működtetni a majd’ 20 éves üzleti kapcsolatot és kihátráltak a verseny mögül. Az első névváltozásra a következő évben került sor, bár a Molson még maradt, az „Indy” szócskát (melynek használati jogát egy 2002-es bírósági ítélet értelmében az Indy Racing League birtokolta) elhagyták, így „Molson Grand Prix of Toronto” néven bonyolították le a Champ Car 2006-os szezonjának hetedik futamát. 2007-ben azonban már nem volt menekvés, a sörfőzők mentek, de nyugalom, senki nem maradt szomjas, ugyanis már az ajtóban toporgott a konkurencia, azaz a Steelback Brewery, akik – minő meglepetés – folyékony aranyban utaztak. Ez az együttműködés azonban nem volt valami hosszú életű, a Steelback Grand Prix of Toronto mindössze egy versenyt élt meg, hiszen 2008-ban jött létre a Champ Car és az IRL újraegyesülése, s a debütáló évben kimaradt a naptárból Toronto. A nem kicsit átalakult, felduzzadt és nem mellesleg IndyCar névre hallgató széria 2009-ben látogatott el ismét Kanadába, ekkor viszont már – mivel a Honda, mint kizárólagos motorszállító kissé ki kívánta bővíteni megjelenési platformját – Honda Indy Torontora keresztelték a versenyt, melyet  a pole-ból induló Dario Franchitti nyert meg, Graham Rahal és a hazai pályán versenyző Alex Tagliani előtt, míg 2010-ben a második helyre szorult, hiszen a „nem ovális alakú pályák koronázatlan királya” (hopp, ez a jelző már nem igazán helyénvaló, hiszen a meglehetősen furcsa tekintetű ausztrál fiú már azokon is jól megy……), azaz Will Power elorozta előle a győzelmet. 2011-ben azonban eljött a revans ideje és a skót versenyző visszavette, azt, ami szerinte őt illeti meg, azaz Toronto trónját.

0_2.JPG

Idén viszont – az eddigiek alapján – már nem prognosztizálható teljes bizonyossággal egy sima győzelem Ashley Judd kedvenc Dariojának, hiszen eddig meglehetősen sok balszerencse kísérte útját, bár gondolom nem sírja tele ezek miatt esténként a párnáját, hiszen azért csak behúzta a 2012-es Indianapolis 500-at. Azonban a 2012-es szezon minden eddiginél kiszámíthatatlanabb, nem lehet előre megjósolni ki nyer; a fogadóirodákban továbbra is Will Power győzelméért fizetik a legkevesebbet, és bizony annak ellenére, hogy Franchitti újabb bajnoki címének az esélye gyakorlatilag a nullával egyenlő, még mindig szép odds-al rendelkezik Torontora. Viszont nem szabad elfelejteni a fiatal trónkövetelőket, mint például James Hinchcliffe, aki nagyon vágyik már egy győzelemre és az már csak hab lenne a tortán, ha hazai közönség előtt füstölhetné a verseny végén a kerekeket. Vagy Ryan Hunter-Reay, aki iowai győzelmével jelenleg az összetett második helyén áll, vagy a meglepetésember Alex Tagliani, vagy a nagy küzdő Graham Rahal… És még sorolhatnám. Egy biztos, jó meccs lesz vasárnap!

 

Honda Indy Toronto

Helyszín: Kiállítási Park (Exhibition Place) Toronto, Ontario, Kanada

Pálya hossza: 1,75 mérföld (2,81 km)

Körök száma: 85

Kanyarok száma: 11

Leggyorsabb pole-pozíciós kör:  57.143 másodperc (Gil de Ferran, Walker Racing, 1999)

Legnagyobb pole-sebesség: 110.616 mph (Andre Ribeiro, Tasman Motorsports, 1996)

Legtöbb győzelmet szerző versenyző: Michael Andretti  (1989, 1991, 1992, 1994, 1995, 2000, 2001)

Eddig összesen kilenc ország képviseltette magát a dobogó legfelső fokán:  US, Kanada, Ausztrália, Skócia, Nagy-Britannia, Mexikó, Franciaország és Brazília

Paul Tracy mindmáig az egyetlen kanadai pilóta, aki itt győzedelmeskedni tudott, méghozzá kétszer is (1993, 2003)

-
-------------------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------------------------------ // Deactivating distracting Text Selection: // $.fn.extend({ disableSelection : function() { this.each(function() { this.onselectstart = function() { return false; }; this.unselectable = "on"; $(this).css('-moz-user-select', 'none'); $(this).css('-webkit-user-select', 'none'); }); } }); $(function() { $(this).disableSelection(); });