Mi lenne ha.... Kivándorlás a Forma-1 földjéről az USA-ba
2012. július 15. írta: USAracing

Mi lenne ha.... Kivándorlás a Forma-1 földjéről az USA-ba

Szeretek eljátszani a „mi lenne, ha…” kezdetű mondatokkal, érdekes dolognak tartom, hogy mi lett volna bizonyos események, történések végkimenetele, ha mondjuk XY nem jobbra fordult volna a sarkon, hanem balra. Ha mégis autóval indult volna munkába, nem pedig busszal. Vajon ekkor is úgy alakult volna a napja, vagy teljesen más fodulatokat vett volna, netán nem csak az adott nap, hanem az egész élete?

0_10.jpeg

A minap, mint már én is említettem, jött a hír, hogy a GP2-ből meglehetősen ködös körülmények között kiszálló Scuderia Coloni az IndyCar felé kacsintgat. Ebből kifolyólag kezdtem el gondolkodni azon, hogy mi lenne, ha néhány közismertebb versenyző is úgy döntene, a nagy vízen túlra helyezi át székhelyét. Vajon ez milyen hatással lenne a szériára nézve? Persze elmélkedésem teoretikus szintű, s megpróbálok a lehető legjobban a realitás talaján maradni. Nem fogok Lewis Hamilton-kaliberű nevekkel dobálózni, bár az angol srác úgy nyilatkozott, hogy egyéniségéhez legjobban a Los Angelesre jellemző életstílus passzol, és ha nem kötné a Forma 1-es naptár, akkor habozás nélkül az angyalok városába költözne végleg. Szóval, ha anyagilag úgy állna az IndyCar ahogyan nem áll, s meg tudnák fizetni (körülbelül a Sarah Fisher Hartman Racing éves költségvetését fedező összegre gondolok… na jó, annyi mégsem…. de!) lehet meg lehetne győzni. Mert nincs lehetetlen, csak elég pénz, ahogyan a Napkeleti Bölcsek mondanák.

Szóval álljon itt az a néhány név, akiket megnéznék egy DW12-ben, s lehet némelyiket fogom is.

A delikvensek véletlenszerű sorrendben vannak, semmi rendszerességet ne tessék keresni benne.

1. Nick Heidfeld: Nem volt ő olyan pocsék versenyző, mint amilyennek tartják sokan. Megbízható, jó műszaki érzékkel rendelkező pilóta, akinek bár nem sikerült tizenkét szezonos Forma-1-es pályafutása során győzelmet szereznie, de viszonylag konstansnak volt mondható és voltak szép megmozdulásai. Ráadásul német. Ami egy bazi nagy piac.

2. Bruno Senna: Napjai meg vannak számlálva a Williamsnél. Már versenyzett a Lotusnál is, de azt nehezen hiszem, hogy kompletten sikerül végighakniznia nagybátyja Forma 1-es életművét és egy McLaren volánja mögé is beülhet. Ugyanakkor Ayrton 1992-ben tesztelt a Firebird Raceway-en a Penske-nek… Ezt a fejezetet nyugodt szívvel tovább írhatná. Nem beszélve arról, hogy bár az amerikaiak számára nem túl nagy szám a Forma-1, a Senna név azonban még ott is fogalom.

11.jpg

3. Sebastien Buemi: Tehetséges gyerek, aki megtapasztalta, hogy milyen is a Red Bull világa a csillogás mögött. A 2012-es szezonban versenyzői ülés nélkül maradt, így be kell érnie az RBR-nél való tesztpilótáskodással, ami mostanság, mikor erőteljesen limitálják az évközi teszteket, nem valami mozgalmas állás. Még a Le Mans sem úgy jött össze neki, ahogy várta volna. Ez a srác többet érdemel, s mivel szerintem vajmi kevés az esély arra, hogy valaha is visszatérjen a Forma-1-be, hiszen (hiába 24 éves még csak), de már egy újabb generáció kopogtat. Érdemes megfontolni a váltást.

4. Felipe Massa: Ó igen, mindenki kedvenc brazil plüssmacija, akinek már annyi látványos és szívfacsaró pech kijutott pályafutása során, hogy senki nem tudja utálni, akinek van egy kis szíve. Mindig az aktuális Ferraris üdvöskének volt a csapattársa, 2008-ban ő lett mindenidők legrövidebb ideig uralkodó világbajnoka - úgy uszkve 15 másodpercig, ami valószínűleg világrekord - (szerencsétlen, ráadásul pont szülőhazájában érte ez a fiaskó…), 2009-ben BFF-je, azaz Rubens Barrichello autójáról egy leszakadó rugó kupán vágta, s bár a következő szezonban visszatért, de azóta is szív, mint a torkos borz. Idén, Kanadában állítólag több ember füle hallatára pedig azt mondta, jól tudja, hogy a Forma-1-ben számára már nem sok van hátra. Az idei 2011-es IndyCar brazil nagydíjon vendégként jelen volt, s bár később cáfolta azon pletykákat, hogy nem csak honfitársait látogatta meg puszta barátságból, hanem szétnézett egy kicsit állásügyben is, azonban bennfentes információk szerint igenis érdeklődött itt-ott a jövőre nézve. Massa minden rosszindulatú vélemény ellenére nagyon is jó versenyző, s lehet megtalálná a számítását az IndyCarban. Ha másként nem, emberileg.

00_3.JPG

5. Jaime Alguersuari: Miután a Toro Rosso lapátra tette a Pirelli tesztpilótájaként tevékenykedik, emellett gyakran foglal helyet F1-es futamok alatt a kommentátori székben, valamint népszerű DJ. Az eddig felsoroltak közül őróla gondolom legkevésbé, hogy fogná a bőröndjét és az USA-ba repülne, mert érthető módon nem akar távol kerülni a tűztől, gyaníthatóan a Pirelli sem engedné el egykönnyen, viszont ott a kérdés, hogy sikerül-e neki visszatornáznia magát az F1-es mezőnybe, vagy ennyi volt? Jövőre tisztábban fogunk mindenesetre látni, úgyhogy Jaime egyelőre a legsötétebb ló a történetben. Az IndyCar tizenéves leány rajongói mindenesetre egészen biztosan tárt karokkal fogadnák.

6. Kiss Pál Tamás: A GP3-ban vitézkedő magyar versenyzőnek vannak ugyan szép megmozdulásai, de kötve hiszem, hogy eljut a Forma-1-ig. Különösen, ha elveszítjük a Magyar Nagydíjat is, amire most nagyon is reális esély van. Még ha meg is lenne hozzá a pénze, megfelelő emberek nélkül az ügy halálra van ítélve. Az IndyCar olcsóbb, ugyanakkor továbbra is nemzetközi mezőnyben versenyezhetne.

7. Alice Powell: A Forma-1-be egyhamar nem fog bekerülni női versenyző, a miérteket egy korábbi posztomban már alaposan kiveséztem. Most a GP3-ban versenyez, szépen, de agresszíven vezet, már ha épp nem esik ki. 2010-ben Formula Renault BARC bajnok volt, a 2011-es Abu Dhabi meghívásos versenyen egy harmadik és egy második helyet szerzett. Igen, fiúk között. Már most megnézném, hogy mit tudna egy DW12-ben. És még csak tizenkilenc éves.

22.jpg

Nem lehet megjósolni, hogy melyikük válna be az amerikai open-wheel mezőnyében. Lásd Rubens Barrichello érkezésekor is a Forma-1-es rajongók keménymagja meg volt győződve arról, hogy kár is a többieknek rajthoz állni, mert a brazil becsukott szemmel, félkézzel bucira veri ezt a mezőnyt, abból az egyszerű oknál fogva, hogy abban az F1-ben vezetett tizenkilenc szezonon át, ahol a világ legjobb pilótái vannak és punktum, hozzájuk hasonlítani sem lehet az IndyCar versenyzőit kvalitás tekintetében.

Hogy mennyire igazuk volt a „királykategória” felszentelt híveinek azt látjuk is most. Barrichello a belét kidolgozza, hogy pariban legyen a nálánál – állítólag – klasszisokkal bénább pilótákkal. A legjobb eredménye egy hetedik hely a meglehetősen kaotikus Milwaukee-ból. Ő maga is megmondta, hiába a sok Forma-1-es tapasztalat, az IndyCarban mindent a legelejétől kell kezdenie és hosszadalmas tanulási folyamatnak néz elébe, de pont ezért tartja izgalmasnak. Mert más.

A baj az, hogy Európában bele van nevelve az emberekbe szinte sejt-szinten, hogy a Forma-1 az überfaszahejdejólegeslegaversenyzéscsúcsaakimástmondazhülyeéspont. Ha ez a hozzáállás változna, akkor sok tehetség kevesebb eséllyel kallódna el, mert nem derogálna elmenniük a tengerentúlra. Ehelyett most mi van? Számos fiatal nagy potenciállal a tarsolyában ül a fenekén és malmozik, miközben várja a telefonhívást a Forma-1-ből, az idő pedig észrevétlen elszalad mellettük, anélkül, hogy egyáltalán lehetőséget kaptak volna arra, hogy megmutassák mit tudnak valójában. Értem és megértem, hogy a végsőkig kivárnak, hiszen itt, Európában az F1 a csúcsok-csúcsa, ahová a legtöbb versenyző a legjobban vágyik, azonban azt is figyelembe kell venni, hogy manapság talán minden eddiginél többet nyom a latba a pénz, mint a tehetség. Nem azt mondom, hogy az IndyCarban nem így van, dehogynem, ott is a $$$ dönt, viszont az F1-hez képest töredéknyi pénzért bejuthat  valaki egy jó csapathoz, akikkel vérre menő csatákat vívhat változatos, nehéz pályákon. A döntés nehéz, de az én naív világomban úgy képzelem, hogy egy vérbeli autóversenyző minden körülmények között versenyezni akar. Ugye?

-
-------------------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------------------------------ // Deactivating distracting Text Selection: // $.fn.extend({ disableSelection : function() { this.each(function() { this.onselectstart = function() { return false; }; this.unselectable = "on"; $(this).css('-moz-user-select', 'none'); $(this).css('-webkit-user-select', 'none'); }); } }); $(function() { $(this).disableSelection(); });