5 ok, amiért Danica bajnokesélyes lehet
2012. december 22. írta: USAracing

5 ok, amiért Danica bajnokesélyes lehet

A bleacherreport.com felvállalta a lehetetlent és szembemenve az általános véleményekkel pontokba szedte, hogy miért is fog – szerintük – néhány éven belül Danica Patrick bejutni a bajnoki címért versenyben maradó, legjobb tizenkét versenyző közé a NASCAR legmagasabb kategóriáját képező Sprint Cup-ban.

rsz_25_1.jpg

Nos, ezt a labdát muszáj volt lecsapnom, így eme tabudöngető cikk alapjaira építkezve úgy döntöttem, hogy én is összehozok egy posztot erről a sokak számára minden bizonnyal bicskanyitogató, kényes, nevetséges, vagy éppen pont ellenkezőleg, biztató témával kapcsolatban.

A biztos választ pedig a hölgy jövőjével kapcsolatban úgyis csak az idő fogja megadni.

 

1. Türelem és kitartás

Abban mindenki egyetérhet, hogy Danica Patricknek még nagyon sokat kell tanulnia ahhoz, hogy érdemben felvehesse a verseny a Sprint Cup élmenőivel. Azonban a wisconsini hölgy már nem egyszer bizonyította, hogy jó diák, aki meghallgatja a nála tapasztaltabbak tanácsait, valamint képes és hajlandó is megfogadni azokat. Jellemző rá a harci szellem, ami egyrészt erény, hiszen a pályán nem jószolgálati nagykövetek köröznek, akiknek a szíve túlcsordul a szeretettől, másrészt azonban ez a vérmérséklet nem egy komolyabb hibájáért is okolható. Legfontosabb tulajdonsága azonban a türelem, ehhez elég csak megnézni, milyen alaposan építette fel NASCAR karrierjét az IndyCarral párhuzamosan beiktatott ARCA és Nationwide versenyektől kezdve, az idei szezonban bevállalt, különösen nagy kihívásokat tartogató Cup futamokon át (lásd. debütálás a Daytona 500-on) a jövő évi teljes szezonos szereplésig immáron a legnagyobbak között.

A bleacherreport.com nem volt rest jóslatokba bocsátkozni sem, szerintük 2013-ban a 20-25. helyek környékén fogja zárni a szezont, 2014-ben viszont már a 13-15. pozíciók valamelyikébe várják. Reális esélyét a chase-re 2015-'16-ra datálják, pluszban még azt is hozzáteszik, hogy érdekes lesz meglátni ki fog előbb bekerülni a bajnoki címre esélyes tizenkét versenyző közé: Danica, vagy a másik, a Nationwide-ból immáron teljes idényre érkező nagy név, a másodosztály idei bajnoka, Ricky Stenhouse Jr..

 

2. Okos csapatválasztás

Danica jól döntött, amikor leszerződött a Stewart Haas Racinggel, akik mindent megtesznek és meg is fognak tenni annak érdekében, hogy a lehető legjobban szerepelhessen a versenypályákon.

A csapatnak nem érdeke, hogy elbukjon, ha pusztán csak a hölgy PR értéke számítana, akkor le sem igazolták volna. Ez még abban az esetben sem fog változni, ha 2014-ben megérkezik Kevin Harvick, aki minden bizonnyal inkább további segítséget fog nyújtani számára, mintsem hogy hátráltassa, netán ellene hangolna a csapaton belül.

A bleacherreport.com arra is kitér, hogy Tony Gibsonnal megütötte a főnyereményt, ugyanis a személyében egy olyan csapatfőnököt kapott, aki nagyban hozzájárulhat a fejlődéséhez a NASCAR királykategóriájában.

rsz_455.jpg
3. Főnök, aki egyben mentor is, valamint egy csapat, amely maximálisan mögötte áll

Az alábbi sorok akár az előző ponthoz is tartozhatnának, azonban Tony Stewart személye miatt mégis külön bekezdést érdemel. A háromszoros Sprint Cup bajnok a kezdetektől fogva figyelemmel kíséri Danica pályafutását, tanácsokkal látja el, és többször hangot adott azon véleményének, hogy szerinte a 30 esztendős versenyzőnő előtt nagy jövő áll az amerikai stock-car világában. Erre joggal válaszolhatná bárki, hogy persze, hiszen az ő csapatában versenyez, naná, hogy a saját pilótáját fényezi, azonban ha nem gondolná a szavait komolyan, nem nyomta volna a hölgy orra alá a szerződést.

Nem lehet még szó nélkül elmenni a Stewart Haas Racing versenyigazgatója, Greg Zipadelli mellett sem, akinek Tony Stewart két bajnoki címét is köszönheti, valamint Matt Borland nevét is mindenképpen meg kell említeni, aki bár Danica csapattársának, Ryan Newmannek lesz a csapatfőnöke, de ő is támogatásáról biztosította a még mindig csak szárnyait bontogató leányzót.

Szaktekintélyeknek tehát nem lesz híján és még a csapat további, nagy szakmai múlttal, ezzel együtt komoly tapasztalattal rendelkező tagjairól nem is beszéltem.

 
4. Az IndyCar már csak emlék

Ahogyan már itt a blogon írtam, Danica – korábbi terveivel ellentétben – mégsem vesz részt a 2013-as Indianapolis 500-on, mivel minden idegszálával csak a NASCAR-ra szeretne koncentrálni. Bár én személy szerint továbbra is fenntartom, hogy ez nem kizárólag a saját döntése volt, sokkal inkább csapatérdek, ugyanakkor egy újabb ok arra is, hogy a 2009-es Indy 500 harmadik helyezettjét - ha tetszik, ha nem - most már igenis stock-car pilótaként kell számon tartani. Cup versenyző lett, akinek itt kell bizonyítania. Eredményei előtt nem a „legjobb női” előtagot akarja látni, hanem simán csak a „legjobb”-at. Ez most egészen biztosan megmosolyogtat jó pár embert, viszont véleményem szerint csak ilyen hozzáállással szabad nekivágni egy-egy versenyhétvégének.

rsz_a5fb7_ew_g_dpatrick_b1_576.jpg

5. Nyomás alatt a győzelemért


Danica eddigi futamgyőzelme még 2008-ra datálható, amikor a Twin Ring Motegin megrendezett Indy Japan 300-on ő látta meg először a kockás zászlót. Ekkor úgy tűnt, végre elhallgatnak a kétkedők, s elismerik, igen, ez az agyonsztárolt kirakatbaba valóban tud vezetni, azonban a java pont ekkor kezdődött. Volt, aki abba kötött bele, hogy csak a fél mezőny volt jelen (az amerikai open-wheel szériák újraegyesülésének évében csak az IRL-esek látogattak Japánba, mivel a Champ Car mezőnye Long Beachen állt rajthoz), míg mások a versenystratégiát „hibáztatták”, hogy megtörténhetett ez a csúfság. Innentől mindenki azt kérdezte, tud-e valaha még egyszer diadalmaskodni, s ahogyan haladt az idő, úgy erősödtek ismét a kétkedő hangok, velük együtt a „na ugye, hogy megmondtuk” kezdetű örökzöldek. Az utcai/épített pályákon nyújtott, nem éppen acélos teljesítménye pedig csak újabb parázs volt a tűzön, miszerint az IndyCar naptárában túlnyomó többségbe kerültek az ilyen jellegű versenyek, ezért is döntött a stock-carba való átigazolás mellett. A sors iróniája, hogy Danica, akiről ugye azt tartották, hogy technikás pályákon tökéletesen hasznavehetetlen, pont egy épített aszfaltcsíkon, Road Americán futotta egyik legjobb legjobb NASCAR futamát, amíg a hátulról érkező Jacques Villeneuve pontot nem tett a történet végére.

A nyomás a mielőbbi kimagasló eredményekért a Cup-ban fokozottan fennáll, hiszen csak így bizonyíthatja be, hogy ő nem egy „női versenyző”, hanem egy „NASCAR versenyző” (gondolom mindenki érzi a különbséget), s ahogyan nem is olyan régen Brad Keselowski is megmondta: Danica megnyitotta az ajtókat azok előtt a lányok előtt, akik be szeretnének törni az eddig férfiak által uralt autósport világába, azonban azzal a felelősséggel is együtt kell élnie, hogy ha valamit elszúr, akkor azok az ajtók hosszú időre ismét bezárulnak a gyengébbik nem képviselői előtt.



-
-------------------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------------------------------ // Deactivating distracting Text Selection: // $.fn.extend({ disableSelection : function() { this.each(function() { this.onselectstart = function() { return false; }; this.unselectable = "on"; $(this).css('-moz-user-select', 'none'); $(this).css('-webkit-user-select', 'none'); }); } }); $(function() { $(this).disableSelection(); });