A legdurvább festések, amiket valaha NASCAR autókra pingáltak
2015. szeptember 19. írta: USAracing

A legdurvább festések, amiket valaha NASCAR autókra pingáltak

A szponzorok úgy kellenek, mint egy falat kenyér, még akkor is, ha ebből néha elég kínos végeredmény születik. Az alábbiakban a NASCAR eddigi történetének, legviccesebb, legötletesebb és igen, legmegdöbbentőbb autófestései közül szemezgetünk.

via.jpg

A cikk frissítve: 2016. 10. 30

 

 

1. K, mint kínos

 

A financiális problémákkal küzdő Tommy Baldwin Racing érthető módon boldog volt, amikor sikerült megszerezniük a Sephora támogatását. A csapat 36-os számú Chevrolet-jét vezető, veterán Mike Bliss azonban már gyaníthatóan nem boxolt örömittasan a levegőbe, amikor megtudta, hogy a NASCAR Sprint Cup 2010-es, Las Vegas-i versenyén milyen autóval kell pályára lépnie.

A francia kozmetikai cég ugyanis úgy döntött, hogy a szóban forgó versenygépet Kim Kardashian általuk forgalmazott parfümje reklámkampányának részévé teszik, aminek hála szegény Bliss munkaeszközét nem elég, hogy rózsaszínre pingálták, de még a celebasszony arcképe is ott virított az autó elején.

A festés még csak szerencsét sem hozott a 2002-es NASCAR Camping World Truck Series bajnoknak: a kvalifikáción csak a 30. helyet szerezte meg, míg a 267 körös futamot a 135. körben fel kellett adnia baleset miatt.

 

Galéria:

 

 

 

2. Kis kék átok

 

Van olyan helyzet, amikor nem túl célszerű egy pilótának nyilatkozatában arról regélnie, hogy milyen keményen is versenyzett a legutóbbi futamán.

2001-ben a Roush Racingtől távozó Valvoline helyét új szponzor vette át a Pfizer gyógyszergyár által forgalmazott Viagra képében. A szerződés következtében a csapat akkor 42 éves versenyzőjére, Mark Martinra hárult a - hogy is mondjuk, nem túl hálás feladat -, hogy promótálja a kis kék pirulát. A létező összes platformon, vagyis a nyomtatott sajtótól kezdve a televíziós reklámokig, szegény Martin díszelgett az óriási Viagra felirattal díszített #6 Chevy-jével együtt, így nem csoda, hogy hamarosan az Egyesült Államok leghíresebb komikusainak céltáblájává vált és olyan örökbecsű egysorosok születtek, mint például az alábbi Larry the Cable Guytól:

"Tudták, hogy a Viagra autó az egyetlen, amelyiknek belül is van ablaktörlője?" 

A Viagra csak 2004 végéig húzta szponzorként, miközben a márka égisze alatt versenyzett autó mindössze csak kétszer látta meg elsőként a kockás zászlót.

 

Galéria:

 

 

3. Pihe-puha babapopsi

 

A kisgyermekek bőrének ápolására kifejlesztett popsikrém, a Boudreaux's Butt Paste 2004-ben volt a NASCAR Cupban szereplő Donlavey Racing szponzora, emellett pedig a másodosztályt képező Busch Series-ben (ma Xfinity) versenyzett egykori iskolaigazgató, Kim Crosby főtámogatója. Utóbbi hölgy NASCAR pályafutása egyébként nem lett hosszú életű; mindössze tíz futamon rajtolt el, ebből pedig csak egyszer - méghozzá debütáló futamán, a 2004-es, tavaszi, talladegai fordulón - zárt körön belül, kétszer viszont idő előtt kiintette a versenyigazgatóság, mivel túl lassúnak ítélték.

A márka egy év után távozott a NASCAR-ból, de már ennyi idő is elég volt ahhoz, hogy az autóik festése legendává váljon.

Ami pedig Crosby-t illeti, a 2006-os milwaukee-i verseny után - amelyen az utolsó helyről rajtolva végül az utolsó előttiként zárt - felhagyott a stock-carozással és a monster truckok között próbált szerencsét.

 

Galéria:

 

 

4. A hit nevében

 

Bár nem szponzorációs kötődésű, de kétségkívül unikum.

Morgan Shepherd első NASCAR futamát 1970-ben teljesítette, összesen 19 alkalommal látta meg elsőként a kockás zászlót, utolsó győzelmét pedig 1993-ban, Atlantában szerezte, amivel a Cup történetének második, legidősebb győztesévé vált (51 év, 4 hónap, 27 nap). És, hogy mi a slusszpoén? Hát, hogy az idén 74 éves Shepherd még mindig aktív versenyző, és az elmúlt 45 évben egyszer sem fordult elő, hogy Shepherd ne indult volna legalább egy, NASCAR által szankcionált futamon.

Emberünk nem éppen hétköznapi élettörténetéről már ebben a posztban bővebben értekeztünk, így jelen témánk szempontjából csak azt a tényt emeljük ki, hogy Shepherd mélyen vallásos, és felszentelt lelkészként gyakran tart istentiszteletet arra fogékony kollégái számára is.

Az észak-karolinai Fergusonból származó pilóta saját csapatot is alapított Shepherd Racing néven saját magával a volán mögött, a közvélemény előtt azonban inkább a Victory in Jesus Racingként hivatkoztak magukra, amely nevet a 2003-as részidős Busch Series szezonban hivatalosan is használtak (bár sok győzelmet nem szereztek: kilenc nevezésből csak négyszer tudták kvalifikálni magukat, legjobb eredményük pedig két 40. hely volt).

Hősünk azt is elmondhatja magáról, amit kevesen: a NASCAR új szabályt fektetett le miatta. Történt ugyanis, hogy a harmadosztályt képező Trucks sorozat egyik, 2001-es futamán - miután anyagi okok miatt a csapat jelentős emberhiánnyal küzdött - Shepherd pitkiállásakor maga mászott ki az autójából, hogy kicserélje a kerekeket.
A NASCAR ezt követően hozta azt a regulát, amely szerint a kiállások alatt a versenyzőknek tilos hozzányúlniuk a járműveikhez.

Jézusba vetett hite pedig természetesen a versenygépén is jól látható a mai napig a "Racing with Jesus" felirat formájában. Nem tudom, ki, hogy van vele, de van ennek valamiféle furcsa, mondhatni morbid mellékzöngéje, pláne 300 km/h-s tempó mellett.

  

Galéria:

 

5. Minden a szponzortól függ....


A Chip Ganassi Racing negyed évszázadra visszatekintő partnerkapcsolatot ápol a Target áruházlánccal, aminek révén olykor más, a céggel összefüggésben lévő márkák is teljes egészében uralják a NASCAR-ban és (2016-tal bezárólag az IndyCarban) szereplő autóik festését. Ebből adódóan a Sprint Cup 2013-as, richmondi versenyén Juan Pablo Montoya #42 Chevy-je - és persze overálja - a Depend felnőttek számára készülő pelenkáját népszerűsítette.

 

Galéria:

  

 

 

6. Players gonna play play play play play

Szintén Ganassiék és a Target jóvoltából Montoya a 2012-es, kansasi NASCAR Sprint Cup versenyen Taylor Swiftet is pályára vihette, persze csak a kisasszony képmása formájában. A promóció apropóját az adta, hogy Swift Red című albumának deluxe verziója a verseny másnapján jelent meg és kizárólag csak a Target üzleteiben lehetett megvásárolni.

A 'Shake it off' előadója az IndyCar 2015-ös, detroiti duplafordulóján is megjelent. A Tony Kanaan által vezetett #10 Dallara-Chevy kiemelt támogatója ugyanis Swift lemezkiadója, a Big Machine Records volt, akik ezt a hölgy helyi koncertjének promótálására használták fel.

A stílszerűen csajos festést kapott autón- amelynek hivatalos elnevezése erre az alkalomra a #10 Taylor Swift Chevrolet volt - nem csak a Grammy-díjas sztár világkörüli turnéja, a 'The 1989 World Tour' felirata kapott helyet rózsaszín-kék neon színekkel, hanem még a művésznő tulajdon arcképe is.

Kanaan pedig ha már játszani kell, akkor nagyban játszik, így Swift fotója még a tűzálló overáljának hátán is ott virított.

 

Galéria:

 

7. Mizújs, Scooby Doo?

A kilencvenes években számos csapat élvezhette a népszerű Cartoon Network támogatását a Diamond Ridge Racingtől kezdve a Melling Racingen át a Galaxy Motorsports-ig. Az évek során olyan pilóták ülhettek be a rajzfilmcsatorna kétdimenziós hőseivel kipingált autókba, mint Jeff Green, vagy a rendkívül jó nevű Lake Speed, de egészen 2000-ig kellett várni arra, hogy valaki egy teljes szezont futhasson egy Cartoon Network által pénzelt gárdánál. Ez a versenyző Wally Dallenbach Jr. volt, aki egyetlen top 10-es helyezést tudott csak összehozni, míg a CN - bár nem közvetlen emiatt - az idény végén távozott a NASCAR-ból.

A film/rajzfilm promóciók azonban máig fel-felbukkanó elemei a NASCAR-nak, legutóbb például a Sprint Cup 2015-ös, kansasi futamának főtámogatója a Nickelodeon volt, ennek megfelelően az esemény a SpongeBob SquarePants 400 nevet kapta.

 

Galéria:

 

 

8. Gáz és fék

 

Kurt Busch 2012-ben lépett pályára a Talladega Nights által inspirált autóval.Az egykori NASCAR Cup bajnok -aki 2014-ben az Indianapolis 500 legjobb újonca lett az alacsony költségvetésű Phoenix Racing versenyzője volt ekkoriban és ebből adódóan folyamatosan anyagi nehézségekkel küzdöttek. Többek között ez adta az isteni szikrát, hogy a NASCAR királykategóriájának tavaszi - hát hol máshol, mint - talladegai futamán Ricky Bobby híres, önmaga által szponzorált festésével ruházzák fel a #54 Chevy-t.

Az odáig vezető út azonban nem volt egyszerű. Busch akkori barátnője, a blog olvasói számára már minden bizonnyal jól ismert Patricia Driscoll két hónapig dolgozott azon, hogy minden, ehhez szükséges engedélyt megszerezzen.

A Talladega Nights-ot jegyző Sony Pictures illetékesei eleinte lepattintották a festés valóságba átültetésének ötletét, Driscoll viszont nem adta fel és meg sem állt a stúdió elnökéig, aki meglepetésre - pláne az alsóbb szintektől kapott, sorozatos visszautasítások után - rajongott az ötletért.

Hiába lett végül megnyerve a Sony, ahhoz, hogy Busch Ricky Bobby-színekben pompázva versenyezhessen, még számos, további engedélyre szükség volt, lévén annak valamennyi négyzetcentimétere le volt védve.

Az autón látható puma képének felhasználására egyből két embernek kellett rábólintania: a Karen névre hallgató állat tulajdonosának, valamint a fotósnak, aki megörökítette (mármint a pumát). Rajtuk kívül szükség volt a filmben szereplő autón látható valamennyi cég aláírására, amellyel egyetértettek abban, hogy az ő logóik a való életre vetített festésen NEM szerepelnek, pluszban pedig a Ricky Bobby-t alakító Will Ferrell menedzsmentjének áldását kellett adnia arra, hogy Busch vezethesse a járművet.

Driscoll végül minden esetben sikerrel járt, a tökéletes illúzióhoz pedig a Phoenix Racing is hozzájárult, miután a csapatrádióban a legtöbbször csak Ricky Bobby-nak szólították Busch-t, amire a pilóta a filmből vett idézetekkel reflektált. Ami a szakmai részét illeti, a futam már nem a legjobban alakult számára, és hiába haladt vezető pozícióban is, a verseny hajrájában történt megpördülése miatt végül csak a 20.-ként ért célba.

 

Galéria:

 

+1. Amikor a művészet másolja az életet

Ugye mindenkinek megvolt a South Park NASCAR-t gyepáló, Csóró és hülye című epizódja? Az a rész, amelyben a wannabe versenyző Eric Cartman autóját a hüvelyviszketés enyhítésére szolgáló Vagisil szponzorálta?

Nos, ez a "házasság" a valóságban már jóval korábban - egészen pontosan a szóban forgó South Park rész bemutatója előtt négy évvel - megszületett, hol máshol, mint a világ egyik legőrültebb sorozatában, vagyis a hosszútávú versenyek paródiájaként is ismert 24 hours of LeMons-on.

Csak, hogy nagyon röviden szemléltessük, miről is van itt szó: a LeMons-ra nevező autók felkészítésének összege nem haladhatja meg az 500 dollárt, a technikai ellenőrzés során pedig a bírák rizsporos parókát viselnek. A csapatok versenyt űznek abból, hogy ki tudja ötletesebben kidekorálni a járműveket, így az évek során látható volt négykeréken guruló cápa, akvárium, Viking-hajó, sőt, még a Star Trekből ismert Borg kollektíva is. Lényegében ez az esemény a motorsport low-budget Halloween-je.

A Team Vagisil a 2006-os LeMons-on egy 1981-es Toyota Celica Wagonnal indult, a szlogenjük pedig stílszerű volt és egyben mindent vitt:

'Viszketünk a győzelemre'.

 

Galéria:

  

 

 

  

 

képek: NASCAR, Jayski, AP, Getty Stock

 

-
-------------------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------------------------------ // Deactivating distracting Text Selection: // $.fn.extend({ disableSelection : function() { this.each(function() { this.onselectstart = function() { return false; }; this.unselectable = "on"; $(this).css('-moz-user-select', 'none'); $(this).css('-webkit-user-select', 'none'); }); } }); $(function() { $(this).disableSelection(); });