Tíz megmosolyogtatóan bizarr pillanat a NASCAR világából
2018. április 26. írta: Raceday Addams

Tíz megmosolyogtatóan bizarr pillanat a NASCAR világából

Az amerikai stock-car szakág csúcsszervezetének történelme telis-tele van olyan eseményekkel, amelyek mai szemmel nézve már bőven kimerítik a "valóság furcsább, mint a fikció" témakörét.

Az alábbiakban ezek közül szemezgetünk.
petty68.jpg

 

1. - A NASCAR történetének legelső versenyét 1949. június 19-én rendezték az észak-karolinai Lincolnban lévő Charlotte Speedwayen (nem összetévesztendő a jelenleg is használt Charlotte Motor Speedway-jel). A kockás zászlót a helyi kedvenc Glenn Dunaway látta meg elsőként, öröme azonban nem tartott sokáig, mivel a leintés utáni ellenőrzésen kiderült, hogy Fordjában illegális alkatrészeket használtak.

Ennek következtében Dunawayt kizárták, a győzelem pedig a másodikként célba ért Jim Roperre szállt át.

Ami viszont igazán érdekes, hogy még a verseny előtt fél órával sem volt biztos, hogy a 33 éves kansasit egyáltalán engedik elrajtolni. A mai főkategória, a Cup ősének számító NASCAR Strictly Stock Series-ben való induláshoz lényegében minimális biztonsági követelményeknek kellett megfelelni, Roper járműve azonban mint az utolsó pillanatban kiderült, még ezeknek sem tett eleget.

A pilóta - aki amúgy egy képregényújságban közzétett hirdetésből értesült a verseny megrendezéséről - viszont nem esett kétségbe és minden kreativitását összeszedve végül percek alatt szabályossá varázsolta az 1949-es gyártmányú Lincolnt: az ajtókat a szerelők derékszíjaival rögzítette, a fényszórókat ragasztószalaggal takarta el, a kötelező rajtszámot pedig cipőpasztával pingálta fel.

A versenyt követően aztán Roper egyszerűen letépte a szalagot, az öveket visszaadta a jogos tulajdonosoknak, majd a győztesnek járó trófeával az anyósülésen visszaautózott Kansasbe.

2. - Már a legelső NASCAR-szezonban folytak kísérletek a csapatkommunikáció fejlesztésére. A rádióforgalmazás úttörője a legendás autótulajdonos Raymond Parks volt, aki kiszuperált, második világháborús adóvevőket szereltetett a járműveibe. A módszerrel azonban hamarosan fel kellett hagyniuk, miután a többi gárda biztonsági okokra hivatkozva élénken tiltakozott ellene, mondván a vezetés közbeni beszélgetések elvonják a versenyző figyelmét.

Parksék ennek ellenére nem bánkódtak sokáig, lévén Red Byron révén ők zárták az élen az 1949-es Strictly Stock szezont, ezzel pedig a NASCAR történetének első bajnokaivá váltak.

49_1.JPG

Közösen hozták össze a NASCAR  történetének legelső bajnoki címét (b-j): Raymond Parks /autótulajdonos/, Red Vogt /csapatfőnök/ és Red Byron /versenyző/

 

3. -Innentől fogva a csapatrádió intézménye jó néhány éven át parlagon hevert, mígnem a Bud Moore Engineeringnek vezető Jack Smith egy nagyméretű, rádióamatőrök által használt berendezéssel a Fordjában neki nem vágott az 1960-as, charlotte-i World 600-nak. A kísérlet nem a várt eredményt hozta, miután az eszköz futam közben a magas hőmérséklet és erőteljes vibráció hatására szó szerint szétrázódott.

Moore-ék azonban nem adták fel és a hatvanas évek első felében többször is próbálkoztak még a rádióforgalmazással, egy kivételével viszont a technika mindig kifogott rajtuk.

Az az egyetlen eset sem zárult viszont sikerrel, a "szabotőr" pedig maga Smith volt. A versenyzőt ugyanis az autó kímélése érdekében többször is figyelmeztettek arra, hogy kicsit vegyen vissza a tempóból, amit emberünk finoman szólva sem vett jó néven, a végén pedig olyannyira eldurrant az agya, hogy kikapcsolta a berendezést, majd a következő pitkiállásakor nemes egyszerűséggel kihajította az autóból.

4. - 1986. augusztus 22-én, pénteken este a NASCAR Cup mezőnye békésen készülődött a Busch 500 névre hallgatott futam időmérőjére. Az első pilóta, aki a Bristol Motor Speedway ováljára hajthatott a saját csapatával, a McDuffie Racinggel versenyző J.D. McDuffie volt. A meglepetés a kvalifikációs köre végén érte az észak-karolinait, miután a kockás helyett a pirosat lengették be neki.

A tévékameráknak hála hamarosan mindenki megbizonyosodhatott arról, hogy ennek mi, vagy inkább ki volt az oka. A pályát szegélyező fal belső oldalán ugyanis egy nő tartózkodott és éppen a vezető sportbíró standja felé fordulva magyarázott.

Mint kiderült, a hölgy a zöld zászló előtt, az utolsó pillanatban próbált meg átjutni a BMS belső, füves részéről a lelátóhoz. Nem volt azonban elég gyors, a kvalifikációt elkezdték, így ő - mivel ekkoriban még nem volt kiépítve a gyalogos közlekedésre használt, föld alatti alagút - bent rekedt a pályán.

A sportbíró a pitlane-en lévő NASCAR tisztviselőhöz irányította a nőt, aki aztán közölte vele, hogy a kvalifikáció végéig nem térhet vissza a lelátóra, ahol egyébként két gyermeke is tartózkodott. 

5. - Herman Beam nem mindennapi módon írta be magát a motorsport történelmébe. Az amerikai versenyző ugyanis annyira izgatott volt az 1960-as Daytona 500 kvalifikációs futama előtt, hogy nemes egyszerűséggel elfelejtett sisakot venni. A versenybírák persze nem díjazták ezt és azonnal kiintették, aminek révén ő lett az első – és máig egyetlen, bár gyaníthatóan ez a jövőben sem fog változni – pilóta, akit azért büntettek meg, mert futam közben nem viselt sisakot.

6. -Az 1970-es, talladegai Winston Cup futamon Cale Yarborough több kört is betört szélvédővel tett meg, miután egy törmelékdarab nekicsapódott. Az igazi meglepetés azonban a futam után érte a szerelőgárdáját, amikor az autó belsejében egy sörösüveg darabkáit találták. Valószínűleg az történhetett, hogy a látványos balesetekkel tarkított verseny közepette egy néző bedobhatta a kezében lévő üveget, ami pont berepült a háromszoros bajnok törött szélvédőjén.

7. - Richard Petty "cabrio-tetős" Plymouth-szal vágott neki az 1968-as Daytona 500-nak, (lásd. nyitókép) aminek láttán ellenfelei rögtön csalást kiáltottak, mondván ez akár valamiféle előnyt is adhat neki a pályán. A NASCAR azonban nem látott benne semmi kivetetnivalót és így is engedélyezte a Király számára a részvételt, aki végül a hetedikként ért célba.

Később Petty elmondta, hogy nem előre kitervelten fedték be műbőrrel az autó tetejét, hanem a szükség vitte rá őket. 

Történt ugyanis, hogy a Plymouth fényezésével egy újonc csapattagot bíztak meg, aki azonban nagy lelkesedésében a sima kék szín helyett konkrétan egy absztrakt dizájnt varázsolt a kocsi felső részére. A kész mű egyedi lett ugyan, ámde totálisan vállalhatatlan, úgyhogy Pettyéknek muszáj volt gyorsan valamit lépniük az ügyben - itt jött a képbe az eltakaró hadművelet.

A vészforgatókönyv azonban nem bizonyult tartósnak; a verseny közben az anyag kezdett leválni az autóról, amit a csapattagok rengeteg ragasztószalaggal igyekeztek orvosolni, egy ponton pedig maga Petty is kiszállt a volán mögül, hogy a motorháztetőre pattanva egy kalapáccsal próbálja fixálni a problémát.

rp.JPG

Richard Petty bakancsban, kalapáccsal "szerel" (Daytona 500/1968) 

 

8. -Richard Petty édesapja, a háromszoros Grand Nationals bajnok, továbbá az első, 1959-es Daytona 500 győztese, Lee Petty minden valószínűség szerint az egyetlen versenyző a sportág történetében, aki önkényesen piros zászlózott egy olyan futamot, amely mezőnyének maga is tagja volt.

A NASCAR Grand Nationals 1956. augusztusában Tulsába volt hivatalos, méghozzá egy félmérföldes oválra.

A hatalmas nyári szárazság közepette már az előkészületeket megnehezítették a porviharok, a csúcspont pedig a verseny napján érkezett el. Ennek ellenére a mezőny megkapta a zöld zászlót, noha a látási viszonyok már ekkor közelítettek a nullához. A csapatok egyre hangosabban sürgették, hogy szakítsák meg a viadalt, a szervezők azonban az életveszélyes körülményekre fittyet hányva hagyták tovább körözni az autókat. A 32. körben aztán Petty-nél betelt a pohár, a pit felé vette az irányt, majd leállította a motort, kiugrott a járművéből, nyílegyenesen a versenyirányítás standjához ment, ahol szó nélkül felkapta a piros zászlót és belengette a mezőnynek.

A tisztviselők nem szabtak ki büntetést Petty-re a magánakciója miatt, sőt, elismerték, hogy jogosan cselekedett. A futamot - amely az addig megtett alacsony körszám miatt hivatalosan nem volt értékelhető -  már nem indították újra és másik időpontot sem tűztek ki a későbbi befejezésére, a nézők számára pedig maradéktalanul visszatérítették a jegyek árát.

9. -Az ötvenes évek legendás csapattulajdonosa, Carl Kiekhaefer minden egyes alkalmazottját kötelezte arra, hogy a versenyek előtti éjszakákat teljesen egyedül, szállodákban, vagy motelekben töltsék, távol a partnereiktől. Az üzletember ugyanis meg volt győződve arról, hogy a futamok előtti szexuális élet olyan mértékben lecsökkenti az energiaszintet, hogy az már hatással van a másnapi munkájukra.

Kiekhaefer - aki tíz versenyző asszisztálásával összesen ötvenkét győzelmet és két bajnoki címet szerzett - ezt az elvét olyan komolyan vette, hogy nem restellte néha még a feleségeket/barátnőket is felhívni telefonon, hogy biztosra menjen, a hölgyek otthon vannak, nem surrantak be párjaikhoz a hotelszobába.

10. -1968-ban, a Middle Georgia Racewayen rendezett NASCAR futam során a biztonságiak egy működésben lévő pálinkafőzőt találtak az egyik lelátó alatti alagútban. A pálya tulajdonosának csuklóján rögtön kattant is a bilincs, de a későbbi bírósági tárgyaláson kiderült, hogy semmi köze nem volt az illegális szeszfőzéshez.

A felelősök kilétére soha nem derült fény.

 

 

képek: NASCAR

 

 

>>>>> Ha további ritka és érdekes fejezeteket olvasnál az amerikai motorsport történelméből, akkor ajánlom a blog jobb oldali "Sztorik" menüpontját.

-
-------------------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------------------------------ // Deactivating distracting Text Selection: // $.fn.extend({ disableSelection : function() { this.each(function() { this.onselectstart = function() { return false; }; this.unselectable = "on"; $(this).css('-moz-user-select', 'none'); $(this).css('-webkit-user-select', 'none'); }); } }); $(function() { $(this).disableSelection(); });