Máig rejtély a NASCAR 1998-as gumibotránya
2018. december 14. írta: Raceday Addams

Máig rejtély a NASCAR 1998-as gumibotránya

A legendás autótervező- és építő Smokey Yunick egyszer úgy fogalmazott, hogy a motorsportban kétféle embertípus képviselteti magát: a győztes csalók és a becsületes lúzerek.

Nem csoda hát, hogy amint valaki elkezdi betegre nyerni magát, a vert helyzetben lévő ellenfelek közül valaki előbb-utóbb borítékolhatóan megjelenik az illegalitást firtató vádakkal.

d5.jpg

A NASCAR Winston Cup 1998-as szezonjában már tetőfokára hágott a Jeff Gordon-mánia. A Hendrick Motorsports akkor 27 éves, immár két bajnoki címnél járt versenyzőjét a szervezet és a rajongók többsége valódi szupersztárként kezelte, aki Dale Earnhardt Sr. után a sportág következő abszolút ikonjává válhat.

Az idény előrehaladtával Gordon bizonyította is, hogy az őt méltató szavakat nem a szél hordta össze.

Mire a szezon elérkezett a 25. futamhétvégéjéhez, az amerikai pilóta már kilenc győzelemnél tartott. A statisztikát pedig csak még impozánsabbá tette, hogy ebből hetet egy mindössze két hónapot felölelő időszak alatt aratott, beleértve a zsinórban megnyert négy, Poconón, Indianapolisban, Watkins Glenen és Michiganben rendezett futamot is.

A legemlékezetesebb győzelmét azonban ezek közül augusztus végén, New Hampshire-ben aratta.

Gordon a pole-ból indulhatott, a verseny során azonban gyorsan visszaesett a középmezőnybe. Bár a táv utolsó harmadába érve visszaverekedte magát a top 10 közé, arra azonban minimális esély mutatkozott, hogy akár a legjobb három hely valamelyike meglehet neki.

A 231. körben egy, a vezető pozícióban lévő Mark Martint is magában foglaló baleset miatt sárga zászlós periódus lépett érvénybe. Az ezalatt eszközölt pitkiállása után pedig Gordon szárnyalni kezdett, olyannyira, hogy az utolsó bő hetven kört már az élen töltötte és végül a kockás zászlót is ő látta meg elsőként.A hihetetlen bravúr kapcsán sokaknak szemet szúrt, hogy az ominózus pitlátogatás alatt csak a jobb oldali két abroncsot cseréltek le a 24-es számú Chevyn, ezután pedig Jeff szemmel láthatóan gyorsabb lett az élmezőny négy vadonatúj gumin támadó tagjainál.

Gordonék nem sokáig élvezhették a dicsfényt, miután a győzelmi ceremónia után elárasztotta a paddockot hír, hogy a 24-es autó sikerszériája színtiszta csaláson alapul.

gm.pngJeff Gordon és Mark Martin (1998) 

 

A vádak a Mark Martint versenyeztető Roush Racing által kerültek nyilvánosságra.

A csapat tulajdonosa, Jack Roush ugyanis azt állította, hogy kapott egy levelet, amelynek anonimitásba burkolózó feladója nem kevesebbet állított, mint, hogy a Hendrick Motorsports speciális vegyi anyagokkal kezeli Gordon autójának abroncsait, amitől azok a megengedettnél jóval lágyabbá váltak.

Ez Roush szerint magyarázatot adott a 24-es Chevy dominanciájára, beleértve azt a bizonyos New Hampshire-i kétkerekes pitkiállást, majd az azt követő, győzelembe torkollott menetelést is.

Az üzletember a levelet eljuttatta a NASCAR tisztviselői felé,akik a vizsgálat idejére Gordon pitjének teljes felszerelését le is foglalták. Üröm az örömben Roush részéről, hogy a szervezet ellenőrei azon melegében Martin csapatával is ugyanezt tették, mondván a veterán amerikai is „gyanúsan” jól szerepelt a korábbi versenyek során.

Miközben a NASCAR illetékesei valamennyi abroncsból mintát vettek és laboratóriumi elemzésre küldték azokat, az érintett gárdáknál forrt a hangulat.

A Hendrick Motorsports azt hangoztatta, hogy azért cseréltek New Hampshire-en csak két kereket az utolsó kiálláskor, mivel úgy látták, hogy Gordon autója ezzel gyorsabb lehet a kanyarokban.

A 24-es felkészítő csapatának vezetője, Ray Evernham azonban olyannyira felhúzta magát, hogy vérvörös fejjel becsörtetett Jack Roush-hoz és azt üvöltötte, hogy:

"Csak levegőt, Jack, csak kib*szott levegőt tettünk azokba a k*rva gumikba és kemény munkát!"

Erre Roush fenyegető kézmozdulatok közepette annyit reagált:

"Takarodj innen! Takarodj, míg szépen mondom!"

Csak biztonságiak közbelépésén múlt, hogy a vita nem fajult tettlegességig.

Gordon már kicsit higgadtabban kezelte a történteket.

Maximálisan tiszteltem eddig Jack Roush-t, de most nagyot csalódtam benne. Meghurcoltatja a csapatunkat, azok a srácok nem ezt érdemlik. Remélem bocsánatot fog kérni.”

rou.pngJack Roush 

 

A sajtó minden erőforrását bevetve igyekezett fényt deríteni arra, hogy ki lehetett a Roush-nak küldött levél a feladója, de erőfeszítéseik nem jártak sikerrel.

A csapatvezető állítása szerint az ominózus levél után nem sokkal megbízható - ámde szintén meg nem nevezett – forrásból konkrét abroncsmintát is kézhez kapott. Az érdekes része a történetnek itt jön: a szóban forgó darab kapcsán ugyanis az anonim „szivárogtató” nem kevesebbet állított, mint, hogy olyan kemikáliákkal van kezelve, ami a hagyományos módszerekkel teljes mértékben kimutathatatlanok

Ebből kiindulva hivatalos sajtóközleményében a Roush Racing eleve úgy fogalmazott, nem fogadna nagy összegben arra, hogy a NASCAR által végzett laboratóriumi tesztek bármit is találnak a mintákban.

Előfordulhat, az is hogy ha ugyanazokat a puhító vegyi anyagokkal trükköznek, amelyeket kisebb mennyiségben már eleve használnak az abroncsok gyártása során, akkor soha nem fog fény derülni a csalásra” - spekulált Roush. „Végül is, hülyeség lenne olyan illegális szereket bevetni, amiket a kémiai tesztek folyamán egyből kiszúrnának. Olyan ez, mint más sportágakban a vérdopping. Szóval kétlem, hogy bármit is találnának.”

A botrány nem vetette vissza Gordon lendületét és egy héttel New Hampshire után újabb győzelmet aratott, méghozzá a Cup ikonikus, darlingtoni Southern 500-án, aminek köszönhetően az egymillió dolláros pénzdíjjal is gazdagított a saját, valamint a csapat kasszáját.

Ezzel párhuzamosan a médiában egyre több olyan találgatás jelent meg, amelyek a levél eredetiségét kérdőjelezték meg, nem is annyira burkoltan arra utalva, hogy talán nem másról van szó, mint Roush saját lejárató kampányáról Hendrickék ellen.

A NASCAR szeptember 11-én nyilvánosságra hozta a laboratóriumi vizsgálat eredményeit.

A hivatalos közlemény szerint a lehető legalaposabb tesztek alá vetették a Gordon és Martin versenygépéről New Hampshire-en levett abroncsokat, összevetették számos független mintával, beleértve a lágyításra alkalmas valamennyi, ismert kemikáliával.

Az eredmények egyetlen esetben sem jeleztek illegális beavatkozásra utaló nyomot az abroncsokon.

„A tesztek semmit nem mutattak ki” - mondta a NASCAR akkori versenyzésért felelős alelnöke, Mike Helton. „A New Hampshire-i abroncsvizsgálat ügyét ezzel lezártnak tekintjük.”

jg98.png

Gordon 1998-ban a harmadik főkategóriás bajnoki címét ünnepelhette

 

A Goodyear üdvözölte az eredményt.

A laboratóriumi analízis teljes mértékben alapos, maximálisan megbízható, ezzel együtt pedig az eredmények megkérdőjelezhetetlenek” - állt a márka által kiadott közleményben. „Ha kémiailag módosítják az abroncsokat, akkor az a teszteken minden körülmények között kiderül. Ebben az esetben pedig semmilyen illegális beavatkozásra utaló nyomot nem találtak.”

A hivatalos eredmények nyilvánosságra hozatala után a „tiregate” elült, a szezon végén pedig tizenhárom győzelemmel Gordon megszerezte főkategóriás NASCAR-karrierje harmadik bajnoki címét.

A hasonló botrányok elkerülése érdekében azonban a NASCAR úgy döntött, hogy új szabályokat léptet életbe és onnantól fogva szigorúan megtiltották a csapatoknak, hogy saját maguk szállítsák az abroncsokat a versenyek helyszíneire. A regulák értelmében innentől már csak a futamhétvégék előtt közvetlenül, az aktuális pályákon vehették át a gumikat kizárólag a Goodyear illetékeseitől. Ez a döntés már Darlingtonon életbe lépett, ahol nem kis kavarodást okozott, hogy a versenyre szóló abroncsokat az átfogó ellenőrzések miatt alig két órával a rajt előtt vehették csak át a gárdák.

A mai napig viták tárgyát képezi, hogy vajon a levél a spekulációknak megfelelően tényleg csak egy Roush által kreált hamis vád volt, vagy tényleg külső forrásból származott. Ez utóbbi eset pedig újabb kérdéseket vethet fel, mondván ha tényleg volt valóságtartalma, akkor a NASCAR szándékosan manipulálta-e a laboratóriumi vizsgálatok eredményeit annak érdekében, hogy elkerülje a csalás okozta negatív sajtót, egyúttal pedig megóvja a szervezet egyik legnagyobb befolyású csapattulajdonosának, Rick Hendricknek és a népszerűsége révén a szervezetnek busás bevételt hozó Jeff Gordonnak hírnevét.

A biztos választ talán csak Jack Roush tudja.

 

 

 

képek: NASCAR

 

További érdekességekért, információkért, naprakész hírekért az amerikai autóversenyzés világából kövesd az USAracing Facebook-oldalát:

-
-------------------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------------------------------ // Deactivating distracting Text Selection: // $.fn.extend({ disableSelection : function() { this.each(function() { this.onselectstart = function() { return false; }; this.unselectable = "on"; $(this).css('-moz-user-select', 'none'); $(this).css('-webkit-user-select', 'none'); }); } }); $(function() { $(this).disableSelection(); });