USAracing

Az Amerikai Motorsport Magazin

Tizenhat érdekes tény a daytonai 24 órás versenyről

Ezen a hétvégén kapja meg a zöld zászlót a legendás, egynapos viadal a Daytona International Speedwayen.

d24.jpg

Az idén 57. alkalommal megrendezendő verseny sokak szemében egyet jelent a motorsport-szezon kezdetével, úgyhogy ennek örömére, hangolódásként összeszedtem néhány rendhagyó történelmi tényt és statisztikát.

  

1. A Daytona 24 névadó szponzora 1992-ben lett a Rolex, aminek révén a győztesek minden évben egy-egy különleges karórával gazdagodnak.

2. A 2001-es versenyt máig sokan csak úgy emlegetik, mint az „Earnhardt 24”, lévén a Corvette Racing #7 gépének pilótafelállásában Dale Earnhardt Sr. és fia, Dale Earnhardt Jr. is megtalálható volt.

Nem meglepő módon a teljes azévi Daytona 24 a NASCAR szupersztárjairól szólt a médiában, a mezőny többi tagját lényegében csak statisztaszerepbe kényszerítve.

Earnhardték – kiegészülve Andy Pilgrimmel és Kelly Collinsszal – a második helyen zártak a GTS-kategóriában, míg összetettben a negyedikként rangsorolták őket.

Tragikus módon alig két héttel később már Earnhardt halálhírétől zengett a sajtó világszerte, miután a hétszeres Cup-bajnok a Daytona 500 utolsó körében végzetes baleset áldozata lett.

 

3. Az 1995-ös Rolex 24 GTS-1 kategóriájának győzelmét – ezzel együtt pedig az összetett harmadik helyét – a Jack Roush Racing #70 Ford Mustangja szerezte meg a volán mögött Tom Kendallel, Michael Brockmannel, a színészlegenda Paul Newmannel, valamint a NASCAR sztár Mark Martinnal.

Newman ekkor már a 70. évét taposta és a leintés után csak annyival konstatálta a sikert, hogy: „Én már azért is hálás vagyok, hogy egyáltalán van még pulzusom.”

4. A 2000-es Daytona 24-en ugyanazon csapat tudhatta soraiban a mezőny legfiatalabb és legidősebb tagját. A Champion Racing Inc. #75 Porsche 996 GT3-R-jének versenyző kvartettjében Mike Brockman és Michael Lauer mellett lehetőséget kapott a 17 éves Gunnar Jeannette, valamint az ekkor már 75 esztendős Paul Newman is. 

5. 1997-ben összesen hét versenyző ünnepelhetett abszolút győzelmet.

A Dyson Racing két Riley & Scott Mk III Fordot indított, a 16-os számú azonban már a viadal korai szakaszában kiesett. A csapat – miután a szabályok lehetővé tették – ezt követően úgy döntött, hogy a pórul járt autó négy pilótájának (Andy Wallace, John Paul, Jr., Butch Leitzinger, James Weaver ) is esélyt ad a talpon maradt 20-as volánja mögött annak eredeti versenyzői (Elliot Forbes-Robinson, John Schneider, Rob Dyson) mellett.

Megnyerték a viadalt, aminek révén mind a heten felállhattak a dobogó legfelső fokára zsebre vágva az ezzel járó Rolexeket is.

dyson.jpg

6. Versenyzők tekintetében a legerősebb mezőnnyel máig az első, - akkor még csak háromórás –, 1962-ben rendezett daytonai verseny büszkélkedhet el. A mezőnyben olyan nevek feszültek egymásnak, mint Jim Clark, Innes Ireland, Roger Penske, AJ Foyt, Fireball Roberts, Joe Weatherly, Dan Gurney, David Hobbs, Sterling Moss, Don Yenko, Marvin Panch, Paul Goldsmith, Phil Hill vagy épp Pedro Rodriguez.

7. A 2011-es Rolex 24 vasárnapjának reggelén, kb. öt óra magasságában hatalmas köd lepte be a DIS teljes területét. A látási viszonyok villámgyorsan a nullával váltak egyenlővé, aminek következtében természetesen be is lengették a sárga zászlót, ami végül 2 óra 47 percen át érvényben is maradt – olyan hosszú ideig, hogy a pace carnak külön ki kellett hajtania tankolni.

8. A leghosszabb „ködszünettel” azonban nem a nyolc évvel ezelőtti 24 órás büszkélkedhet. 1989-ben ugyanis közel négy teljes órán át piros zászlózták emiatt a versenyt.

9. A 2019-es Rolex 24 egyik szenzációját a Heinricher Racing Acura NSX GT3-a képezi, amelynek volánja mögött négy női versenyző vág neki a megmérettetésnek Katherine Legge, Ana Beatriz, Simona De Silvestro és Christina Nielsen személyében.

Az all-female alakulat azonban egyáltalán nem számít új keletűnek, hiszen már 1967-ben is megtalálható volt nem is egy, de rögtön két „csajcsapat” a mezőnyben. A Ring Free Oil Racing Team #71 Ford Mustangjával Janet Guthrie, Smokey Drolet és Anita Taylor-Matthews hajtott pályára, míg a Jim Baker Racing #96 ASA 411-esét Suzy Dietrich, valamint Donna Mae Mims terelgethette.

Utóbbi páros műszaki hiba miatt idő előtt kénytelen volt feladni a versenyt.

Guthrie-ék befejezték ugyan, de meg kellett elégedniük a 20. hellyel.

„Jó eredmény ez, tekintve, hogy az autó néhány héttel ezelőtt még valakinek az utcai járgánya volt” - nyilatkozta később az Indianapolis 500 és a Daytona 500 történetének első női pilótája.

ladies.jpg

 

10. A 2010-es Rolex 24-et az Action Express Riley-Porsche képében egy olyan csapat nyerte meg, amely néhány héttel korábban hivatalosan nem is létezett, a verseny alatt pedig még sajtósuk sem volt. Rendelkeztek azonban egy lelkes gárdával és négy elszánt pilótával Ryan Dalziel, Mike Rockenfeller, Terry Borcheller és João Barbosa személyében.

11. Mindössze négy olyan versenyző van a történelemben, aki karrierje során egyaránt megnyerte a Daytona 500-at és abszolút győzelmet aratott a Rolex 24-en: Mario Andretti, A.J. Foyt, Jamie McMurray és Jeff Gordon.

12. Az eddigi legnagyobb átlagtempót a verseny történetében Rolf Stommelen, John Paul Sr. és John Paul Jr. produkálta, akik 1982-ben 184.743 km/h-val teljesítették a 24 órát a JLP Racing #18 Porsche 935 JLP-3-jével.

13. Az 1984-es Daytona 24 mezőnyében szerepelt egy bizonyos Christopher Wilder is. Az ausztrál pilóta a versenyt az 52.-ként fejezte be a Porsche 911-gyel (a lenti képen), a másfél hónappal később rendezett sebringi 12 óráson viszont már a tizedikként zárt.

Ezt követően azonban egy teljesen más aspektusból került be a köztudatba, miután kiderült, hogy legalább tizenkét nőt - beleértve a versenyhétvégéken dolgozó hostesseket/modelleket - elrabolt és minimum nyolcat brutális kegyetlenséggel megölt Egyesült Államok szerte. Wilder ámokfutása 1984. április 13-án ért véget, amikor a kanadai határnál a rendőrök agyonlőtték.

16298834_971184106347686_4150776843724433171_n.jpg

14. A legnagyobb különbséggel aratott győzelem rekordját az Interscope Racing #0 Porsche 935/79-e tartja. A Hurley Haywood, Ted Field és Danny Ongais által vezetett gép 1979-ben kereken 49 kört vert a másodikként célba ért Modena Sports Cars #65 Ferrari 365-ösére.

15. A legszorosabb befutóra 2009-ben került sor. Akkor a Brumos Racinges David Donohue – édesapja, Mark Donohue győzelmének 40. évfordulóján – 0.167 másodpercet adott a mögötte érkező Juan Pablo Montoyának (Chip Ganassi Racing with Felix Sabates).

16. A legszokatlanabb győzelmet kétségkívül Dan Gurney hozta össze rögtön az első, 1962-es versenyen. A legenda magabiztosan haladt az élen Lotus 19-esével, mígnem a hajrában váratlanul motorprobléma ütötte fel a fejét. Ő azonban egyáltalán nem esett kétségbe és tudva, hogy tetemes előnnyel rendelkezik, semmitől sem zavartatva leparkolt a pálya végén és amikor a háromórás limit leteltekor a levegőbe emelkedett a kockás zászló, egyszerűen átcsorgott a vonalon, így bebiztosítva magának az első helyet.

 

További érdekességekről a Daytona International Speedway kapcsán az alábbi linkeken olvashattok:

Az IndyCar daytonai tündöklése és bukása

NASCAR-futamra megyünk, búvárruhát hozzatok!

Óceánpart, homok, kötél és zsebkés: Daytona Beach, a sebesség egykori mekkája

Amikor a NASCAR autói is harcba szálltak Le Mans-ban és a Rolex 24-en

 

 

 

További érdekességekért, információkért, naprakész hírekért az amerikai autóversenyzés világából kövesd az USAracing Facebook-oldalát:

 

képek: NASCAR, Daytona International Speedway

Leírás

Naprakész hírek, információk, érdekességek és történelmi sztorik a tengerentúli versenypályákról.
Ha kérésed, kérdésed, bármilyen óhajod, sóhajod van, akkor dobj egy e-mailt ide: info@usaracing.hu ,
vagy
Keress messengeren!

Facebook

Sztorik

Ajánló

ic_hungary.png

-
-------------------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------------------------------ // Deactivating distracting Text Selection: // $.fn.extend({ disableSelection : function() { this.each(function() { this.onselectstart = function() { return false; }; this.unselectable = "on"; $(this).css('-moz-user-select', 'none'); $(this).css('-webkit-user-select', 'none'); }); } }); $(function() { $(this).disableSelection(); });