Húsz rendkívüli rekord a Daytona 500 történelméből
2019. február 04. írta: Raceday Addams

Húsz rendkívüli rekord a Daytona 500 történelméből

Van, ami akár már idén megdőlhet, de olyan csúcsok is akadnak, amelyek nagy valószínűséggel örökre érintetlenek maradnak.

d5_1.jpg

 

A NASCAR-alapító Bill France Sr.-nak köszönhetően 1959-ben nyitotta meg kapuit a Daytona International Speedway, ezzel együtt pedig megkapta a zöld jelzést a sportág első Daytona 500.

A „Nagy amerikai verseny” az elmúlt több, mint hatvan évben a stock-car szakág legikonikusabb megmérettetése lett, ahol álmok váltak valóra és törtek össze, legendák születtek és karrierek értek véget.

A 2.5 mérföldes triovál számos elképesztő rekord otthonául is szolgált, az alábbiakban ezek közül válogattam.

 

 

1. A valaha volt legjobb pole-os kört a Melling Racing #9 Fordját vezető Bill Elliott produkálta 1987-ben.

Az amerikai versenyző 210.364 mph-s (338.548 km/h) átlagsebességgel vívta ki az első helyről való indulás jogát, majd magán a futamon sem talált legyőzőre, megszerezve ezzel karrierje második Daytona 500-sikerét.

A NASCAR az ezt követő évben, 1988-ban tette kötelezővé az autók lassítására szolgáló szűkítő lemezek használatát, aminek révén – legalábbis ha valamilyen csoda folytán a jövőben nem válnak meg ismét tőlük – Elliott kvalifikációs rekordja egyáltalán nem forog veszélyben.

2. A legtöbb Daytona 500-győzelemmel Richard Petty rendelkezik. A hétszeres főkategóriás bajnok legenda a „Nagy amerikai versenyen” is hét alkalommal látta meg elsőként a kockás zászlót.

3. Petty az egyetlen pilóta, aki elmondhatja magáról, hogy három különböző évtizedben is diadalmaskodni tudott a versenyen (1964, 1966; 1971, 1973, 1974, 1979; 1981).

4. Még mindig Petty: a Király becenévre hallgató klasszis emellett húsz Daytona 500-on tudott minimum egy kör erejéig az élre állni, 32 rajtja során összesen 781 körön át haladt a verseny első helyén, 1964-ben pedig 184 körön keresztül vezette a futamot (a 200-ból). Ezek mind a mai napig abszolút rekordnak számítanak.

5. A Daytona 500 1959 óta íródó történelme során mindössze három versenyző tudott zsinórban két győzelmet is aratni: Richard Petty (1973-74), Cale Yarborough (1983-84) és Sterling Marlin (1994-95).

6. Gyártók tekintetében eddig a legtöbb győzelmet, azaz 23-at a Chevrolet ünnepelhetett.

A csokornyakkendős brigád 1960-ban, Junior Johnson révén jutott el a Victory Lane-re, ezután azonban egy 14 éven át tartó nyeretlenségi sorozat vette kezdetét, aminek végül Benny Parsons vetett véget 1975-ben.

A legnagyobb sikerszériát egyébként a Chevy 1989-2007 között produkálta, miután ez idő alatt tizenkilenc futamból tizenötöt megnyertek.

pm.jpg

Dave Marcis és Richard Petty 2002-ben

  

7. A legtöbb Daytona 500 indulás rekordjával Dave Marcis rendelkezik.

Az 1974-es NASCAR Cup szezon második helyezettje harmincöt kísérletből harminchárom alkalommal kvalifikálta magát a versenyre, legjobb eredményeként pedig két hatodik helyet (1975, 1978) könyvelhetett el.

8. Marcis mellett csak három másik pilóta neve mellett szerepel 30, vagy annál több daytonai start: Richard Petty (32), Terry Labonte (32) és Bill Elliott (30).

9. A fentiekből kiderül, hogy Marcis tartja a legtöbb, győzelem nélkül teljesített Daytona 500 nem túl dicső rekordját is.

10. A valaha volt leggyorsabb Daytona 500-at 1980-ban rendezték, amelynek átlagtempója 177.602 mph (285.809 km/h) volt. 

11. Labonte a legnagyobb összesen megtett táv egyéni csúcsát is magáénak mondhatja, miután a harminckét Daytona 500-a során 5957 kört, vagyis 14892,5 mérföldet (23967,15 km) teljesített.

Ezen lista második helyén Elliott szerepel 5392 körrel/13480 mérfölddel (21693.95 km). 

12. Az élmezőny mozgását nézve az eddigi legeseménydúsabb Daytona 500-at 2011-ben rendezték. Ekkor 74 alkalommal változott a vezető pozícióban lévő személye 22 versenyző között.

ht.jpg

Hamlin célfotós győzelme (2016) 


13. A legszorosabb befutóval a 2016-os verseny zárult, amikor Denny Hamlin 0.01 másodperccel győzte le Martin Truex Jr.-t, ezzel nem csak a saját, de a Toyota első Daytona 500-as sikerét is elérve.

Hamlin bravúrját azonban mégsem lehet minden kétséget kizáróan rekordnak elkönyvelni, mivel az autók közötti különbségeket csak az elektronikus időmérő rendszer 1993-as bevezetése óta jegyzik hivatalosan.

14. Az eddigi 60 Daytona 500-on hét versenyzőnek sikerült a pole-ból indulva végül a győzelmet is behúznia: Fireball Roberts (1962), Richard Petty (1966), Cale Yarborough (1968, 1984), Buddy Baker (1980), Bill Elliott (1985, 1987), Jeff Gordon (1999) és Dale Jarrett (2000).

15. Mindössze öt pilóta tudta egyazon évben megszerezni a Daytona 500 győzelmet és a NASCAR Cup bajnoki címét is: Lee Petty (1959), Cale Yarborough (1977), Jeff Gordon (1997).

Ez a bravúr Jimmie Johnsonnak kétszer (2006, 2013), Richard Pettynek pedig egyenesen négyszer is összejött (1964, 1971, 1974, 1979).

16. 2018-cal bezárólag hét versenyző szerezte meg főkategóriás NASCAR-karrierje legelső győzelmét a Daytona 500-on: Tiny Lund (1963), Mario Andretti (1967), Pete Hamilton (1970), Derrike Cope (1990), Sterling Marlin (1994, - 1995-ös duplázásával pluszban ő az egyetlen pilóta, aki az első két Cup-diadalát egyaránt a D500-on aratta), Michael Waltrip (2001) és Trevor Bayne (2011).

d.jpg

Az egyik legnagyobb pillanat: a csapatok tagjai sorfalat állnak Earnhardtnak az 1998-as győzelme után

 

17. A leghosszabb nyeretlenségi sorozat a Daytona 500 győzelem előtt: 462 (Waltrip, 2001)

18. Az eddigi legfiatalabb Daytona 500-győztesnek Bayne számít a maga 20 évével és 1 napjával, a legidősebbnek pedig Bobby Allison, aki az 1988-as elsőségekor 50 éves és 73 napos volt.

19. A legnagyobb mezőnyt az 1959-es Daytona 500 produkálta, amely összesen ötvenkilenc autóval rajtolt el.

20. A Daytona 500 rajtrácsáról döntő Duel-versenyek győzelmi rekordját Dale Earnhardt Sr. tartja tizenkettővel.

1990 és 1999 között ráadásul, tehát tíz szezonon át zsinórban nem telt el olyan év, hogy a Megfélemlítő ne nyerte volna meg azt a kvalifikációs futamot, amelybe beosztották.

A pole-t viszont csak egyszer, 1996-ban sikerült a hétszeres bajnoknak megszereznie, ahogyan győzni is mindössze egy alkalommal tudott, 1998-ban.

 

 

>>> A 2019-es Daytona 500 február 17-én kapja meg a zöld zászlót. Ezt megelőzően azonban 10-én már sor kerül a rajtrács első soráról döntő kvalifikációra, majd pár óra múlva következik az all-star mezőnnyel felálló, pontozáson kívüli Advance Auto Parts Clash.

A további startpozíciók sorsát meghatározó duel-versenyek február 14-én zajlanak le.

 

 

További érdekességekről a Daytona International Speedway és a Daytona 500 kapcsán az alábbi linkeken olvashattok:

Az IndyCar daytonai tündöklése és bukása

A bunyó, amely örökre megváltoztatta a NASCAR-t

NASCAR-futamra megyünk, búvárruhát hozzatok!

Véletlen egybeesések, síron túli üzenetek, vagy egyszerű bunda?

Óceánpart, homok, kötél és zsebkés: Daytona Beach, a sebesség egykori mekkája

Amikor a NASCAR autói is harcba szálltak Le Mans-ban és a Rolex 24-en

 

 

 

 

További érdekességekért, információkért, naprakész hírekért az amerikai autóversenyzés világából kövesd az USAracing Facebook-oldalát:

 

képek: NASCAR

-
-------------------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------------------------------ // Deactivating distracting Text Selection: // $.fn.extend({ disableSelection : function() { this.each(function() { this.onselectstart = function() { return false; }; this.unselectable = "on"; $(this).css('-moz-user-select', 'none'); $(this).css('-webkit-user-select', 'none'); }); } }); $(function() { $(this).disableSelection(); });