USAracing

Az Amerikai Motorsport Magazin

Denny Hamlin húzta be a kaotikus Daytona 500-at

A Joe Gibbs Racing pilótája úrrá lett a káoszon és magabiztosan kaparintotta meg második győzelmét a „Nagy Amerikai Versenyen”.

ba_1.jpg

A szám szerint 61. alkalommal megrendezett Daytona 500 már a rajttól kezdve sem szűkölködött az izgalmakban, a valódi őrületet azonban a mindent eldöntő hajrá tartogatta.

Az utolsó bő ötven körben hat incidens borzolta a kedélyeket, beleértve egy brutális méreteket öltő tömegbalesetet.

Az egyik legbizarrabb jelenetre a 155. körben került sor, amikor is a Rick Ware Racing pilótája, az újonc Cody Ware a pitlane bejáratánál összeütközött tulajdon csapattársával, BJ McLeoddal, majd hátulról megtorpedózta a Richard Childress Racinget szolgáló Tyler Reddick gépét is.

Utóbbi versenyző a kontakt hatására elkapta az érkező Jimmie Johnson #48 Chevyjének bal hátsó oldalát.

A balhéból a futam korábbi részében még az élmezőnyben vitézkedő Ricky Stenhouse Jr. sem maradt ki, miután Ware az ő autóját is telibe trafálta.

Az érintettek közül egyedül csak az imént említett újonc nem tudta folytatni a versenyt.

A baleset előtt még a vezető pozícióért küzdött Johnson vesszőfutása azonban itt korántsem ért véget. A daytonai all-star futam győztesének nem sokkal később szankciókkal is szembe kellett néznie, mivel a történteket követő pitkiállása során a tankolásért felelős csapattag is bekapcsolódott a sérült autó javításába. Márpedig a szabályok szerint egyedül csak a pozíciójának megfelelő tevékenységet folytathatta volna a pitfal külső oldalán, ezért a NASCAR kétkörös büntetéssel sújtotta a 48-as járművet, vele együtt a hétszeres bajnokot.

Kilenc körrel a leintés előtt aztán nem kevesebb, mint huszonegy autó részvételével elérkezett a menetrendszerű big one, ezzel együtt pedig a verseny első piros zászlós szakasza.

Az egy korábbi incidenst követő restart után, a Daytona International Speedway 3-as kanyarjában Paul Menard összeért Matt DiBenedettóval, ez az affér pedig pontosan elegendő lett ahhoz, hogy magával rántson további tizenkilenc autót.

A balesetbe többek közt olyan nevek is belekeveredtek, mint Ryan Blaney, Aric Almirola, Daniel Suarez, Kyle Larson, Ricky Stenhouse Jr., Jimmie Johnson, Chase Elliott, a pole-ból indult William Byron, a regnáló bajnok Joey Logano, valamint a tavalyi Daytona 500 győztese, Austin Dillon.

A tömegbaleset ránézésre horrorisztikus képet festett, de szerencsére egyetlen érintett pilótának sem esett baja.

A romeltakarítás miatti kényszerszünet közel 25 percen át tartott, a mezőny azonban ezután sem sokáig élvezhette a szabad verseny örömeit.

A hat körrel a tervezett leintés előtt belengetett zöld zászló után másodpercekkel Stenhouse Jr. és Larson a javasoltnál közelebbi kapcsolatot létesített egymással, a megpördülő autóik miatt pedig a mögöttük lévők közül többen szintén lefutottak a pályáról.

Az újonc Ryan Preece – aki egy ideig a top 5-ben haladva még a végső győzelemre is esélyes volt – ekkor mutatta be a futam legbevállalósabb manőverét és úgy haladt át a forgó versenygépek között, hogy még a sokat látott veteránok szája is tátva maradt.

A restart utáni zöld szakasz most is kérészéletűnek bizonyult.

A 198. körben Clint Bowyer és William Byron összecsattanásából ismét egy több autót magában foglaló baleset kerekedett ki.

A piros zászló újra a magasban lengett, ezzel együtt pedig hivatalossá vált a versenykörülmények közötti befejezést szorgalmazó extra két körös overtime életbe léptetése.

A kockás zászlót végül Denny Hamlin látta meg elsőként, aki ennek hála immár másodszor ünnepelhetett a Daytona 500 Victory Lane-jén.

A 38 éves amerikai ezt megelőzően utoljára 2017-ben, Darlingtonon tudott Cup-futamot nyerni, tehát most egy 47 futamos nyeretlenségi sorozat végére is pontot tett.

A Nagy Amerikai Verseny nem csak Hamlin, de a Joe Gibbs Racing elsöprő sikerét is hozta, lévén a második és harmadik helyeken a szintén őket erősítő Kyle Busch és Erik Jones zárt.

A JGR egy hónappal azt követően érte el fennállása első hármas győzelmét, hogy Joe Gibbs fia, egyben a csapat társalapítója, J.D. Gibbs neurológiai betegség következtében, 49 esztendősen elhunyt.

jgr.jpeg

„Ez a legérzelmesebb és legnagyobb győzelmem az életemben, mindent figyelembe véve” - mondta a NASCAR mellett az NFL-ben is élő legendának számító Gibbs.J.D. ott volt Dennyvel az autóban. Ami most itt történt felfoghatatlan, szerintem J.D.-nek volt a legjobb rálátása az egész versenyre.”

A JGR fennállásának harmadik Daytona 500-elsőségét megszerzett Hamlin szintén meghatottan emlékezett néhai barátjára és mentorára.

„Az egész Gibbs-család annyi mindent tettem értem a pályafutásom során. Ez a győzelem J.D.-nek szól. Rettenetesen fog hiányozni nekünk életünk teljes hátralévő részében. Az öröksége továbbra is velünk él a Joe Gibbs Racingen keresztül.”

Hamlin 2016-ban a Daytona 500 történetének legszorosabb befutójában, 0.01 másodperc különbséggel győzte le Martin Truex Jr.-t, behúzva ezzel első sikerét az ikonikus viadalon.

„Teljesen lesokkolt akkor, hogy célfotóval nyertem. Egyet viszont most garantálok, holnap borzalmasan másnapos leszek.”

A Daytona 500 első szakaszát Kyle Busch, a másodikat pedig Ryan Blaney nyerte.

Külön említést érdemel még Matt DiBenedetto, aki egyike volt annak a tíz pilótának, akik a 21-autós tömegbaleset után már nem tudták folytatni a versenyt. Az egészségügyi okok miatt tavaly a NASCAR-ból visszavonulni kényszerült Kasey Kahne helyét a Leavine Family Racing 95-ös autójában átvevő amerikai 49 kört töltött az élen, magasan a legtöbbet az egész mezőnyben.

Érdekesség, hogy DiBenedetto ezt megelőző, 140 NASCAR Cup-futamán összesen csak 23 vezető pozícióban megtett kört tudott felmutatni.

Gyártók szempontjából a Toyota második alkalommal ünnepelhetett Daytona 500 győzelmet. Az elsőt 2016-ban, szintén Hamlin és a JGR révén kaparintották meg.

 

A 61. Daytona 500 végeredménye:

day_1.png

 

Leírás

Facebook

Sztorik

Ajánló

ic_hungary.png

-
-------------------------------------------------------------------------------------

------------------------------------------------------------------------------------------------ // Deactivating distracting Text Selection: // $.fn.extend({ disableSelection : function() { this.each(function() { this.onselectstart = function() { return false; }; this.unselectable = "on"; $(this).css('-moz-user-select', 'none'); $(this).css('-webkit-user-select', 'none'); }); } }); $(function() { $(this).disableSelection(); });