Project S.O.S. – Harc a hangsebesség leküzdéséért

Egy zseniális mérnök/tervező, kiegészülve generációja legnagyobb kaszkadőrével, valamint egy dollármilliárdos üzletemberrel karnyújtásnyira került attól, hogy örökre beírja magát az autózás történelmébe.

A vágyott rekord elérése helyett azonban a rakétahajtású járművek nagykönyvének egyik leginkább vitatott fejezetét sikerült megírniuk.

 

Minden generációnak megvannak azon tagjai, akik korszakalkotó, a világ figyelmét magukra vonó ötleteikkel, tetteikkel vívnak ki maguknak hírnevet. 

Az ilyen, kivételes “pionírek” közé tartozott Stan Barrett és Bill Fredrick is.

A Missouri állambeli St. Louisból származó Barrettet gyerekként megfertőzte a benzingőz. A későbbi fenegyerek már tinédzserként egészen szép bevételre tett szert azzal, hogy kivételes vezetői képességeit és bátorságát kihasználva hajmeresztőbbnél hajmeresztőbb kaszkadőrmutatványokat hajtott végre előbb kis regionális vásárokon, majd később országszerte ismert, nagy médiafigyelemmel kísért rendezvényeken is.

Ahogyan arra számítani lehetett, Barrettre Hollywood is felfigyelt és alig néhány esztendő leforgása alatt már az álomgyár legfoglalkoztatottabb autós kaszkadőreként tartották számon.

Stan azonban nem elégedett meg ennyivel, neki ugyanis jóval nagyratörőbb vágyai voltak: a történelem részévé válni.

Erre végül 36 évesen, 1979-ben reális esélye is lett köszönhetően egy másik, hozzá hasonlóan elismert kaszkadőrnek, Hal Needhamnek.

Needham és a rakétahajtású autók legendás tervező és mérnök zsenije, Bill Fredrick útjai először a hatvanas évek elején keresztezték egymást és rögtön megtalálták a közös hangot, lévén ugyanaz az álom hajtotta őket: a szárazföldön túllépni a hangsebességet.

Fredrick 1961-ben rukkolt elő az első saját, kifejezetten a sebességrekordok megdöntésének céljából készített járművével.

A Westinghouse J-46 hajtóművel működtetett, „Valkyrie 1” névre keresztelt dragsterhez nagy reményeket fűztek, hamarosan azonban kiderült, hogy a projekt el van átkozva. Már az építési folyamat során több baleset történt, majd gondok akadtak a szükséges engedélyekkel, ha pedig mindez nem lett volna elég, a rekorddöntésre irányuló törekvéseket eleinte teljes mellszélességgel támogató szponzorok is váratlanul kihátráltak a projektből.

A Fredrickék hátában lévő tört pedig csak még jobban megcsavarta, hogy a kellő biztosításokat sem tudták megkötni a Valkyrie 1-ra, amiben nagy szerepet játszott Glenn Leasher tragédiája.

 

 

A CIKK FOLYTATÁSA AZ ALÁBBI LINKEN OLVASHATÓ: 

 

>>>>>Project S.O.S. – Harc a hangsebesség leküzdéséért

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leírás

Naprakész hírek, információk, érdekességek és történelmi sztorik a tengerentúli versenypályákról.
Ha kérésed, kérdésed, bármilyen óhajod, sóhajod van, akkor dobj egy e-mailt ide: info@usaracing.hu ,
vagy
Keress messengeren!

süti beállítások módosítása
google-site-verification: google810120a7b94f2c30.html